زمان خواندن 10 دقیقه

بهترین موضوع برای تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟

بهترین موضوع برای تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟

در دنیای عصر دیجیتال، اینستاگرام روز به روز توسعه می‌یابد. تعداد کسب‌و‌کارها نیز در این پلتفرم رشد صعودی دارد، اما برخی از مشاغل هنوز از این فرصت استفاده نمی‌کنند.

یکی از مراحل سخت برای شروع فعالیت در اینستاگرام، انتخاب موضوع تولید محتوا است. برخی از افراد خیال می‌کنند، اینستاگرام فضایی است که هر ایده‌ منجر به درآمد می‌شود. همچنین بسیاری از افراد می‌گویند، ما برای شروع فعالیت در اینستاگرام سست و تنبل هستیم. بنظر شما مشکل اصلی کجا است؟ انتخاب موضوع تولید محتوا و یا نداشتن علم کافی و علاقه؟

اگر به موضوع خاصی علاقه دارید، این کافی نیست. علاوه بر انتخاب موضوع تولید محتوا، باید انگیزه و مهارت‌های مرتبط با موضوع تقویت کنید. حال چگونه موضوعات بروز و پرطرفدار را پیدا کنید؟ آیا برای انتخاب موضوع تولید محتوا بایستی پیج‌ کسب‌و‌کارهای موفق را بررسی کنید؟ این مقاله راهنمای خوبی در حوزه انتخاب موضوع تولید محتوا است، همچنین ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم کسب‌و‌کارتان را با ایده نو شروع کنید.

ساخت وبسایت فروشگاهی | سودارو

معرفی نکات قبل از انتخاب موضوع تولید محتوا

کدام موضوع تولید محتوا مناسب من است؟ زمانی که تصمیم به ساخت پیج اینستاگرام گرفتید درواقع وارد دنیای پر از رقابت شده‌اید. انتخاب موضوع تولید محتوا در صورت شناخت و تجزیه‌و‌تحلیل، کار دشواری نیست. برای تشخیص موضوع مناسب و مرتبط با پیج بایستی چند نکته را رعایت کنید.

  • از رقیب‌ها کمک بگیرید (در ادامه متن این موضوع را بررسی کردیم)
  • محتوای کاملا مشابه تولید نکنید
  • مخاطب هدف تعیین کنید
  • نیازسنجی طبق علایق مخاطب انجام بدهید
  • از مخاطبان درباره انتخاب موضوع تولید محتوا سوال بپرسید

انتخاب موضوع تولید محتوا

ایده‌های جذاب برای انتخاب موضوع تولید محتوا

قبل از شروع فعالیت در اینستاگرام باید توجه کنید، محتوای ارائه شده حتما مفید باشد یعنی از محتواهای زرد برای جذب فالوور پرهیز کنید. انتخاب موضوع تولید محتوا باید هوشمندانه انجام شود. سعی کنید حتما قبل از انتخاب تمام جوانب را بسنجید. بیش از 90 درصد محتواها در اینستاگرام در 5 دسته زیر دسته‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  1. آموزشی
  2. سرگرمی
  3. فروشگاهی (فروش مستقیم)
  4. تبلیغاتی
  5. کسب‌و‌کار (بلاگری)

همچنین بخوانید: اصول درست نوشتن بیو حرفه‌ای در اینستاگرام

آموزشی

برای انتخاب موضوع تولید محتوا در اینستاگرام، حوزه محتوای آموزشی بسیار پرطرفدار است. این حوزه پتانسیل زیادی در جهت افزایش فالوور و کسب درآمد دارد. ما برای انتخاب موضوع تولید محتوا چند پیشنهاد داریم. سعی کنید موضوعات انتخابی، مهارت شما را نشان بدهد. این عبارت یعنی اگر برای مثال در زبان انگلیسی تبحر بیشتری نسبت به رشته دانشگاهی خود دارید، سمت آموزش زبان انگلیسی بروید. هرگز با خودتان نگویید فلان شخص در زمینه رشته دانشگاهی من درآمد بیشتری نسب به فلان پیج آموزشی زبان انگلیسی دارد.

برای انتخاب موضوع تولید محتوا در زمینه آموزشی حتما نباید دارای سرمایه اولیه باشید. در ادامه ایده‌های جذاب برای انتخاب موضوع تولید محتوا با سرمایه اولیه و بدون سرمایه بررسی کردیم.

  • معرفی و بررسی مقالات

فرض می‌کنیم شما بدون سرمایه اولیه تصمیم دارید در زمینه آموزشی در اینستاگرام فعالیت کنید. برای انتخاب موضوع تولید محتوا در زمینه آموزشی، بررسی مقالات و یا بخشی از آنها می‌تواند جذاب باشد. زمانی که شما مقالات حوزه تخصصی‌تان را بررسی می‌کنید، مخاطب به هوش و مهارت شما پی می‌برد. پس از مدتی می‌توانید ورکشاپ و یا دوره‌های مقاله‌خوانی برگزار کنید.

  • آموزش‌های کوتاه

امروزه انسان‌ بدلیل پیشرفت تکنولوژی به دنبال آموزش‌های فوری و کوتاه برای حل مشکلاتش می‌گردد. پیج‌های آشپزی، خیاطی، فتوشاپ، برنامه‌نویسی و گل و گیاه نمونه‌هایی از پیج‌های آموزشی هستند که می‌توانند از ایده آموزش‌های کوتاه استفاده کنند. انتخاب موضوع تولید محتوا در حوزه آموزش نیاز به مهارت و علاقه دارد. برای مثال شما آشپز بسیار خوبی در خانواده هستید، برای انتخاب موضوع تولید محتوا، آموزش‌های کوتاه آشپزی برای شما بسیار مناسب است. همچنین در زمینه گل و گیاه می‌توانید در ریلز و استوری به معرفی گیاهان آپارتمانی و یا نحوه انتخاب گیاهان آپارتمانی بپردازید.

بنابراین برای انتخاب موضوع تولید محتوا از موضوعاتی استفاده کنید که انگیزه لازم برای ادامه مسیر در شما ایجاد می‌کنند.

آموزش کوتاه نکات مهم

سرگرمی

سرگرمی، انتخاب موضوع تولید محتوا در بسیاری از افراد فاقد سرمایه اولیه و مهارت خاصی برای آموزش است. ایده‌های بسیاری در زمینه سرگرمی وجود دارد. توصیه ما به شما این است، اگر حتی فعالیت شما در زمینه آموزشی، فروشگاهی و ... است، از موضوعات سرگرمی برای تنوع محتوا و افزایش جذب فالوور استفاده کنید.

  • معرفی کتاب

هر چند سرانه مطالعه در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است. اما معرفی کتاب همچنان جز ایده‌های داغ در اینستاگرام می‌باشد. می‌توانید تکه‌هایی از متن کتاب با کاور جذاب پست کنید. پس از انتخاب موضوع تولید محتوا شما باید به دنبال خلاقیت و نوآوری باشید. حتی می‌توانید لایوهایی با عنوان جمعه‌های کتابخوانی برگزار کنید. علاوه بر ایده‌های فوق که اختصاص به پیج‌های معرفی کتاب دارد، شما می‌توانید در پیج‌های دیگر نیز استفاده کنید. فرض کنیم شما دارای صفحه اینستاگرام کاری هستید. بنظر شما معرفی کتاب در زمینه شغل شما برای فالوورها چقدر می‌تواند جذاب باشد؟ حتما ایده‌ها را برای انتخاب موضوع تولید محتوا با خلاقیت خودتان گسترش دهید تا جذب فالوور صورت گیرد.

  • ولاگ

محال است کاربر اینستاگرام باشید و محتواهایی با عنوان «یک روز با من» و یا مشابه این عنوان را ندیده باشید. ولاگ یکی از ایده‌های پرمخاطب برای انتخاب موضوع تولید محتوا است. اگر اطلاعات کافی درباره تهیه ولاگ‌ها داشته باشید حتما در مدت زمان کوتاهی به فالوور زیادی دست می‌یابید. یک ولاگ‌ می‌توانند شامل سفر و ماجراجویی در جنگل‌ها و کویر تا یک ویدئو آنباکسینگ ساده باشد. بنابراین با توجه به نیازهای پیج از این سبک محتواها برای انتخاب موضوع تولید محتوا استفاده کنید.

تولید ولاگ‌ با سبک‌های متفاوت

  • فان

پیج‌های فان در اینستاگرام از هر رده سنی مخصوصا قشر جوان مخاطب بسیار زیادی دارند. لازم نیست حتما تمام محتوای پیج شما در زمینه فان و خنده‌دار باشد. برای مثال اگر یک گیمر هستید و در یوتیوب فعالیت می‌کنید، می‌توانید بخش‌های جذاب و فان استریم را در پلتفرم اینستاگرام منتشر کنید.

یک نکته کاربردی

شاید بشه گفت تمامی پیج‌ها بایستی از ایده‌های سرگرمی استفاده کنند تا علایق مشتری را به خوبی بشناسند. درواقع پس از تولید محتوا در این زمینه درمی‌یابید مخاطب شما به کدام نوع از محتوا علاقه دارد. در نتیجه انتخاب موضوع تولید محتوا در مراحل بعدی کارتان آسان‌تر می‌شود. ایده‌های نام برده شده تنها یک پیشنهاد از سمت ما برای انتخاب موضوع تولید محتوا هستند، بنابراین سعی کنید حدالامکان از هنر و خلاقیت خود بهره ببرید. برای مثال شما یک متخصص در حوزه علوم آزمایشگاهی هستید، قصد راه‌اندازی یک پیج با موضوع آزمایشات عجیب‌و‌غریب دارید. حال اگر موضوع محتوای شما علاوه بر آموزشی، سرگرمی نیز باشد مخاطبان بیشتری به پیج شما جذب می‌شوند. بنابراین یکی دیگر از راه‌های انتخاب موضوع تولید محتوا، ادغام دو یا چند دسته‌بندی است.

 

فروشگاهی

خب تا به اینجا مقاله با چند ایده پرطرفدار در زمینه آموزشی، سرگرمی و نحوه ادغام این دو موضوع برای انتخاب موضوع تولید محتوا آشنا شدید. حال شما دارای یک فروشگاه حضوری هستید، در جهت گسترش و افزایش فروش قصد ساخت و راه‌اندازی پیج در اینستاگرام دارید. همچنین ممکن است تنها دارای یک پیج فروشگاه آنلاین باشید. در پیج‌های فروشگاهی، فروش مستقیم دارید یعنی مخاطب از شما شماره کارت میخواهد و پس از پرداخت، ارسال انجام می‌شود. برای انتخاب موضوع تولید محتوا در پیج‌های فروشگاهی ابتکار حرف اول را می‌زند. فرقی نمی‌کند فروشگاه شما در زمینه فروش لوازم خیاطی فعالیت کند و یا از طریق پیج، لوازم خانگی می‌فروشید. در ادامه چند ایده خفن برای انتخاب موضوع تولید محتوا در پیج‌های فروشگاهی معرفی کردیم. سعی کنید طبق نیاز پیج از این ایده‌ها استفاده کنید.

  • فرق محصول فیک و اصل
  • مقایسه دو برند موجود و پرطرفدار
  • نقد محصولات
  • بازخورد مشتری‌ها در استوری
  • ایجاد هایلایت قیمت‌های بروز
  • طریقه استفاده از محصول
  • پشت صحنه بسته‌بندی یا ارسال
  • ویدئوهای چالشی برای معرفی محصول
  • هایلایت نحوه نگهداری محصول (در صورت نیاز)
  • استفاده از موشن گرافی

همچنین بخوانید:  نحوه برخورد با مشتری در اینستاگرام


تبلیغاتی

انتخاب موضوع تولید محتوا در زمینه تبلیغات نیازمند استفاده از چند تکنیک است. زمانی که مخاطب حس کند محتوای شما تبلیغاتی است، به احتمال زیاد از دیدن ادامه مطلب پشیمان می‌شود. بنابراین محتوای تبلیغاتی باید یک محتوایی باشد که بصورت کاملا غیرمستقیم محصول را تبلیغ کند.

یکی از این تکنیک‌ها برای انتخاب موضوع تولید محتوا در زمینه تبلیغاتی، داستان‌سرایی است. همچنین درصد زیادی از افراد به محتواهای داستانی علاقه دارند. درصورت استفاده از این تکنیک، ضمن معرفی غیرمستقیم محصول، مخاطب را نیز سرگرم کردید. یکی دیگر از ایده‌های انتخاب موضوع تولید محتوا در زمینه تبلیغاتی استفاده از محصول مورد نظر توسط بلاگرها و یا افراد مشهور است. درواقع می‌توانید یک هایلایت در این زمینه برای جذب بیشتر مشتری استفاده کنید. از دیگر ایده‌های تبلیغاتی می‌توان به بسته‌بندی شیک، ویدئوهای ASMR و عکاسی مخصوص تبلیغات اشاره کرد. همیشه به یاد داشته باشید، انتخاب موضوع تولید محتوای تبلیغاتی باید در راستای اهداف پیج باشد.

استفاده از تکنیک داستان‌سرایی برای انتخاب موضوع تولید محتوا

کسب‌و‌کار

محتواهایی که در این گروه قرار می‌گیرند، معمولا توسط بلاگرها و اینفلوئنسرها ساخته می‌شوند و بصورت مستقیم به فروش نمی‌رسند. انتخاب موضوع تولید محتوا در این گروه زیاد است اما فرد باید با دقت و وسواس زیاد موضوعات را انتخاب کند. ابتدا شما باید با توجه به علایق خود مشخص کنید به چه نوع فعالیتی علاقه دارید. انتخاب موضوع تولید محتوا بر اساس فعالیت شما شکل می‌گیرد. حال فرض کنیم شما یک فود بلاگر هستید، وجود پست نکات مهم در دستورپخت‌ غذاهای خاص، امتحان کردن دستورهای غذایی مختلف، آشپزی در طبیعت و تست کنسروها به شدت کاربردی است. در بلاگری و این سبک کسب‌و‌کارها بیشتر رفتارهای شما می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. حتی این موضوع درباره مدیریت مالی شما نیز صدق می‌کند. به کامنت‌ها و دایرکت مخاطب توجه کنید زیرا بیشتر آنها منجر به انتخاب موضوع تولید محتوا می‌شوند.

بررسی کامنت و دایرکت برای انتخاب موضوع تولید محتوا

بررسی پیج رقبا برای انتخاب موضوع تولید محتوا

اگر تا به اینجای مقاله را مطالعه کردید، حتما متوجه شدید که همه چیز بستگی به شما دارد. شاید این مقاله سرنخ خوبی برای شروع فعالیت در اینستاگرام باشد اما ابتکار شما روند پیشرفت پیج را تعیین می‌کند. بررسی پیج رقبا زمینه انتخاب موضوع تولید محتوا و فعال شدن ذهن خلاق است. از طریق بررسی پیج رقبا می‌توانید کمبودهای پیج را شناسایی کنید. حتی دیدن یک چالش در پیج رقیب و یا مشاهده هایلایت‌ها کمک بسیار زیادی برای انتخاب موضوع تولید محتوا می‌کند. همچنین می‌توانید برای انتخاب موضوع تولید محتوا کامنت رقبا را نیز بررسی کنید.

تحلیل پیج اینستاگرام رقبا

جمع‌بندی انتخاب موضوع تولید محتوا

ما در این مقاله نکات مهمی را برای انتخاب موضوع تولید محتوا شرح دادیم. همانطور که گفتیم ابتدا طبق‌ دسته‌بندی عمل کنید یعنی محتوای شما شامل یکی از دسته‌بندی‌های پرطرفدار باشد. برای بهترین عملکرد در انتخاب موضوع تولید محتوا از ادغام موضوعات کمک بگیرید. سپس پیج همکاران را نیز تجزیه‌و‌تحلیل کنید. انجام تمامی این مراحل حتما سبب روشن شدن مسیر شما می‌شود. بنابراین شاید در اوایل انتخاب موضوع تولید محتوا کمی آسان بنظر برسد اما همواره باید با نوآوری و خلاقیت ایده‌ها را شخصی‌سازی کنید.

برای بهره‌مندی از امکانات پلتفرم سودارو ثبت نام کنید

دریافت 50 سفارش رایگان، هدیه عضویت سودارو به شما