زمان خواندن 10 دقیقه

کال تو اکشن چیست؟ و چه کاربردی در اینستاگرام دارد؟

کال تو اکشن چیست؟ و چه کاربردی در اینستاگرام دارد؟

امروزه اکثر مشاغل برای افزایش درامد و رونق کسب‌و‌کار خود وارد فضای مجازی شده‌اند. زمانی شما به عنوان یک کسب‌و‌کار می‌توانید به درستی از این فضا استفاده کنید که شناخت درستی از فضای مجازی داشته باشید.

اینستاگرام، بهترین پلتفرم برای ورود کسب‌و‌کارها معرفی شده است. بسیاری از مشاغل از این پلتفرم استفاده کردند و به کسب درامد رسیدند. برخی دیگر نیز در فضای اینستاگرام با شکست‌های پی در پی مواجه شدند. خب حتما متوجه شده‌اید برای موفقیت در این پلتفرم لازم است یک استراتژی صحیحی بسازید. یکی از این راه‌ها، تعامل مستقیم و غیر مستقیم با مشتری است.

ما در این مقاله به یکی از راه‌های تعامل با مشتری یعنی کال تو اکشن می‌پردازیم. حتما در بازاریابی دیجیتال بسیاری از مواقع واژه کال تو اکشن شنیدید. حال آیا با مفهوم عمیق اصطلاح کال تو اکشن آشنا هستید؟ کال تو اکشن در اینستاگرام چه رویکردی دارد؟ بهترین ایده‌ها برای کال تو اکشن در اینستاگرام چیست؟

اگر به دنبال افزایش تعامل از طریق کال تو اکشن هستید، ادامه مقاله را دنبال کنید.

ساخت وبسایت فروشگاهی | سودارو

مفهوم اصطلاح کال تو اکشن در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ابتدا با معنی لغوی این عبارت شروع می‌کنیم. کال تو اکشن (Call to Action) مخفف کلمه CTA است که به معنی دعوت به اقدام کاری می‌باشد. این درخواست می‌تواند مستقیم و یا غیرمستقیم باشد. تصور کنید بطور مستقیم برای صفحه کاری اینستاگرام خود توسط یک بلاگر تبلیغات انجام می‌دهید. عده بسیار زیادی از کاربران ممکن است از تبلیغات بلاگر استقبال نکنند زیرا نتایج نشان داده تبلیغات مستقیم آنچنان که باید نظر مشتری را جلب نمی‌کند.

کال تو اکشن یک نوع فراخوان است که تقریبا همانند تبلیغات عمل می‌کند اما با کارایی بهتر و بیشتر خواهد بود. برای مثال خود مشتری پیج شما را تبلیغ می‌کند و شما به اهداف خود خواهید رسید. این اهداف در کال تو اکشن می‌تواند بازدید از پیج، افزایش مشتری، بهبود تعامل با مشتری و یا کسب درآمد بالاتر باشد.

افزایش کلیک برای بالابردن ترافیک

کال تو اکشن در اینستاگرام چه کاربردی دارد؟

مطمئنا برای کاربران خوشایند نیست، مجبور به انجام کاری شوند. کال تو اکشن در اینستاگرام به مخاطبان پیشنهاد انجام کار می‌دهد طوری که طبق خواسته خودشان انجام می‌دهند. کال تو اکشن در اینستاگرام می‌تواند دعوت از مخاطب برای لایک، شیر، کامنت و تماس با ما باشد. برای مثال درگذشته اینستاگرام به برخی از اکانت‌ها اجازه لینک‌گذاری در استوری را داده بود، حال همه اکانت‌ها می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. درواقع درخواست از مخاطب با افزودن لینک به استوری اینستاگرام در جهت کلیک کردن، یک نوع کال تو اکشن است.

کال تو اکشن در اینستاگرام باعث می‌شود کاربران به سایت شما وارد شوند، خرید کنند و درنهایت مشتری وفادار فروشگاه اینترنتی شما شوند. کمتر در ابتدای محتواهای اینستاگرام مشاهده می‌کنید که کال تو اکشن انجام دهند. کال تو اکشن اکثر مواقع در انتهای محتواها برای مثال زمانی که شما به انتهای کپشن یک ویدئو رسیدید، صورت می‌گیرد. حال ما در ادامه به شما یاد می‌دهیم چگونه در اینستاگرام کال تو اکشن انجام دهید.

چگونه در اینستاگرام کال تو اکشن را انجام دهیم؟

کاربران اینستاگرام بسیار باهوش هستند اما این دلیل نمی‌شود که کال تو اکشن شما بدون راهنمایی باشد. برخی مواقع شما بایستی کاربر را راهنمایی کنید تا روی لینک مورد نظر کلیک کند و یا پست شما را لایک کند. درواقع راهنمایی شما به معنی تشویق مخاطب در راستای اهداف بازاریابی در اینستاگرام است.

دکمه‌ها و عبارات کال تو اکشن در فضای مجازی

همه کال تو اکشن‌ها یکسان نیستند ولی اصول تمامی این کارها می‌تواند همانند یکدیگر باشد. بنابراین خلاقیت شما نقش اساسی در مسیر انجام شدن این کار دارد. کال تو اکشن در اینستاگرام می‌تواند در بخش‌های زیر انجام شود که بیانگر افزایش تعامل است:

  • سیو، لایک و استوری کردن پست
  • بیو اینستاگرام
  • کپشن پست
  • استوری اینستاگرام
  • دکمه تماس
  • تولید محتوا

علاوه بر افزایش تعامل می‌تواند درجهت بالابردن ترافیک سایت و یا آدرس موردنظرتان باشد.

 

کال تو اکشن پست‌های اسلایدی

پست‌ها عامل مهمی در موفقیت شما در پلتفرم اینستاگرام هستند. بسیاری از کاربران تمایلی به خواندن کپشن ندارند و در نتیجه شما بایستی تمام مطالب مهم را در پست‌ها بیاورید. برای مثال بهتر است کال تو اکشن شما اسلاید آخر پست انجام شود و یا در قسمت پایین اسلاید مخاطب را دعوت به لایک و کامنت گذاشتن کنید.

طراحی اسلاید اخر هرچقدر جذاب‌تر باشد، تعامل بیشتری به همراه دارد. می‌توانید در طراحی اسلاید کال تو اکشن از طراحی گرافیکی استفاده کنید. ممکن است مخاطب تا اسلاید آخر پیش نرود پس باید از مخاطب با استفاده از جملاتی مانند «با من تا آخرین اسلاید همراه شو» درخواست کنید. البته باید دقت کنید متن اسلاید آخر شما نباید به هیچ وجه خشک و رسمی باشد. همچنین می‌توانید بگویید «این پست را ذخیره کن تا بعدا ببینی»، این حرف ساده به مخاطب یادآوری می‌کند می‌تواند دوباره پستت را مشاهده کند. حال در ادامه مطلب در بخش ایده‌ها و نکات خفن درباره کلمات مناسب بیشتر بحث می‌کنیم.

کال تو اکشن در اسلاید آخر

کال تو اکشن بیو اینستاگرام

کال تو اکشن در بیو اینستاگرام می‌تواند در جهت ترافیک سایت موردنظر باشد. شما بایستی با ترفندهای هوشمندانه مخاطب را دعوت کنید روی لینک مورد نظر شما کلیک کند. برای مثال به تصویر زیر دقت کنید چه چیزی در بیو اینستاگرام می‌بینید؟

Watch Archery World records، این جمله از مخاطب درخواست می‌کند رکوردهای جهانی تیراندازی با کمان را مشاهده کند. دو ایموجی انتهایی جمله علاوه بر زیبایی سبب ترغیب بیشتر مخاطب نیز می‌شود. این یک نمونه کال تو اکشن فوق‌العاده در جهت افزایش ترافیک است!

دعوت از مخاطب برای دیدن ویدئو یوتیوب

کال تو اکشن کپشن پست اینستاگرام

کال تو اکشن کپشن پست‌ها بسیار راحت‌تر از سایر راه‌های تعاملی است ولی نیاز به هوش و ذکاوت شما دارد. شما بایستی طوری متن را بنویسید که مخاطب تا انتهای متن کپشن همراه شما باشد و همچنین احساساتش برانگیخته شود. سعی نکنید صرفا قسمت کپشن را پر کنید. برخی مواقع مطلب زیاد شما در کپشن یک نوع گزافه گویی است که مخاطب را فراری می‌دهد.

شما باید بدانید هدفتان از نوشتن کپشن چیست یعنی به دنبال چه چیزی هستید. برخی مواقع هدف شما افزایش فروش و تبدیل مخاطب به مشتری وفادار است. بنابراین در این زمان بایستی متن کپشن شما مشتری محور باشد و تکنیک‌های تبدیل مخاطب به مشتری را پیاده کنید. در کپشن پیج‌های فروشگاهی بایستی کلمات مناسبی انتخاب کنید، همچنین می‌تواند از تکنیک داستان‌سرایی برای معرفی محصول خود استفاده کنید. کال تو اکشن کپشن پست می‌تواند تعامل شما با مخاطب را بهبود بخشد. برای مثال در انتهای کپشن از مخاطب بخواهید برای اطلاع از قیمت محصول به شما دایرکت دهد. همچنین از مخاطب نظرش را درباره محتوای پست و یا محصولات فروشگاهی خود بپرسید.

افزایش تعامل از طریق کپشن پست اینستاگرام

کال تو اکشن استوری اینستاگرام

اگر نمی‌دانید کال تو اکشن در استوری اینستاگرام چیجوری اتفاق میفتد، نگران نباشید. تعامل با مخاطبان شما بایستی از طریق بازی با کلمات و یا درگیری ذهن مخاطب باشد.

برای مثال می‌توانید قسمتی از مقاله را در استوری قرار دهید سپس با جمله ادامه این مطالب را در سایت زیر بخوانید، ترافیک سایت را افزایش دهید. برخی مواقع نیز لازم است بطور مسقیم از مخاطب درخواست کنید. یعنی بگویید اگر مطلب این استوری برایتان مفید بود، لایک کنید و نظرتان را در دایرکت برایم ارسال کنید. مطمئنا اگر پیجی با فالوور بالا داشته باشید، نمی‌توانید به تک تک دایرکت‌ها پاسخ دهید. حتما این مورد را نیز در استوری ذکر کنید تا مخاطب از شما دلخور نشود.

کال تو اکشن تولیدمحتوا (محتوای ویدئویی)

کال تو اکشن از طریق محتواهای شما می‌تواند به افزایش بازید پیج اینستاگرام کمک ویژه‌ای کند. شما از این طریق می‌توانید تعامل با مخاطب را ساماندهی کنید، مخاطب به مشتری و یا مخاطب وفادار شما تبدیل شود. درنهایت اگر نیز کال تو اکشن انجام ندهید، مشتری وفادار بصورت خود جوش ترغیب می‌شود تا برای پست شما کامنت بگذارد و یا استوری شما را لایک کند.

کال تو اکشن محتوا به این شکل است که شما در محتواهای ویدئویی و یا پست خود از کلمات تشویقی استفاده می‌کنید. ابتدا برنامه‌ریزی کنید سپس تصمیم بگیرید. تولید محتوا بدون کال تو اکشن معنایی ندارد. به مثال‌های زیر دقت کنید تا ایده مناسبی برای تولید محتوای خود بدست آورید:

  • در اواسط محتوای ویدئویی از مخاطب بخواهید اگر محتوا مورد پسند او بود، به اشتراک بگذارد.
  • در اواخر محتوای ویدئویی سوالی درباره کل ویدئو با اهدای جایزه طراحی کنید و از مخاطب بخواهید در کامنت‌ها پاسخ دهد.
  • در پیج‌های فروشگاهی برای مثال اگر از ریلز استفاده کردید، قیمت نزنید. اما بنویسید «برای اطلاع از قیمت به دایرکت مراجعه کنید»
  • در محتوای ویدئویی خود مخاطب را دعوت کنید کپشن را مطالعه کند.

 

دکمه‌های CTA در پروفایل

دکمه‌های CTA، بیانگر راه ارتباطی با مخاطب هستند. این دکمه‌ها برای تمامی پیج‌ها چه سرگرمی و چه فروشگاهی پرکاربرد خواهند بود. به تصویر زیر توجه کنید، یک راه ارتباطی درست می‌تواند به مخاطب شما ارزش دهد. زمانی که مخاطب حس کند، شما برای او و نظراتش ارزش قائل هستید حتما از خدمات شما استفاده می‌کند.

دکمه‌های تماس با مخاطب در اینستاگرام

4 تکنیک خفن برای کال تو اکشن اینستاگرام

1. از مخاطب بخواهید پست شما را لایک نکند

بله درست است، برخی مواقع باید از مخاطب بخواهی پست شما را لایک نکند. اینطور شروع کن و به این شکل بگو: لطفا پست را لایک نکن تنها به حرف‌ها و مطالب پست توجه کن! در اکثر مواقع می‌توانید از همین نکته کوچک خروجی قابل قبولی بگیرید.

 

2. از کلمات تشویقی و تاکیدی در کال تو اکشن استفاده کنید

کلماتی که استفاده می‌کنید مهم است. سعی کنید از کلماتی مانند هرگز، اکنون، قرعه‌کشی و تخفیف استفاده کنید. همچنین می‌توانید از عبارات تشویقی زیر ایده نیز بگیرید.

  • موجودی این محصول اندک است، هر چه سریع‌تر سفارش دهید.
  • منتظر دایرکت‌ نظرهایتان هستیم.
  • اگر با حرفام موافقی لایک کن یا دوبار روی پست بزن.
  • سوالی را مطرح کن تا انتهای پست‌های اسلایدی ورق بزند.

دعوت از مخاطب با پرسیدن سوال

3. به رنگ‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید

نتایج و تحقیقات نشان داده، رنگ‌ها درجهت افزایش تعامل بسیار موثر هستند. رنگ‌های آبی، قرمز، زرد و سبز نسبت به سایر رنگ‌ها در دعوت مخاطب به انجام کاری بسیار تاثیرگذارترند. سعی کنید در اسلاید آخر که مخاطب را به لایک، شر و سیو دعوت می‌کنید، از این رنگ‌ها استفاده کنید.

 

4. حرف‌هایتان را ساده و بدون حاشیه در کال تو اکشن بیان کنید

شفاف حرف بزنید، اگر چند بار از مخاطب بخواهید برایتان کامنت بگذارد ممکن است حتی تا انتهای محتوا همراه شما نباشد. بنابراین بسیار ساده درخواستتان را بیان کنید.

 

جمع‌بندی

کال تو اکشن مخاطب شما را با محتوا درگیر می‌کند. هرچقدر این تعامل بیشتر باشد، احتمال ورود پست شما به فید افزایش می‌یابد. کال تو اکشن بایستی به شکلی باشد که مخاطب با شما احساس صمیمیت کند. چند نکته مهم برای کال تو اکشن موفق:

  • از کلمات «ثبت‌نام، تخفیف، فروشگاه، کلیک، ساختن، جایزه و کلمات احساسی» استفاده کنید.
  • شفاف و بدون اصرار درخواست کنید.
  • هدف خود را تعیین کنید سپس از مخاطب دعوت کنید.
  • کال تو اکشن از طریق رنگ‌ها را حتما برای افزایش تعامل درنظر بگیرید.

نکته آخر این است، هرچند کال تو اکشن از طریق کپشن بسیار قدرتمند عمل می‌کند اما از کال تو اکشن پست‌های اسلایدی و محتوای ویدئویی غافل نشوید.

برای بهره‌مندی از امکانات پلتفرم سودارو ثبت نام کنید

دریافت 50 سفارش رایگان، هدیه عضویت سودارو به شما