زمان خواندن 8 دقیقه

علت ریزش ناگهانی فالوور اینستاگرام چیست؟

علت ریزش ناگهانی فالوور اینستاگرام چیست؟

امروزه اینستاگرام بهترین پلتفرم برای رشد مشاغل اینترنتی است که البته طرفداران بسیار زیادی دارد. تعداد فالوورهای هر پیج در اینستاگرام، تعداد کاربران دنبال کننده هر اکانت را نشان می‌دهد. معمولا هراکانتی که فالوور بالا دارد از محبوبیت زیادی برخوردار است. بسیاری از کسب‌و‌کارهای اینترنتی نیز با انجام استراتژی‌های بازاریابی سعی می‌کنند تعداد فالوور خود را افزایش دهند.

رشد فالوور در برخی اکانت‌ها ناگهان متوقف می‌شود سپس تعداد آنفالوهای پیج روند صعودی را طی می‌کند. در این میان بررسی‌ها نشان داده شده از سال 2020 تا 2021، 14 درصد از بازاریابان اینستاگرام تعداد بسیار زیادی از فالوورهای خود را از دست داده‌اند. تلاش برای دستیابی به فالوور بالا شاید کار دشواری باشد ولی نگهداری کاربران در پیج بسیار سخت‌تر بنظر می‌رسد.

عوامل بسیار زیادی می‌تواند منجر به ریزش ناگهانی فالوور اینستاگرام شود. حتی ممکن است شما پس از ریزش ناگهانی فالوور، اکانت خود را ببندید و دیگر در اینستاگرام فعالیت نکنید. ما در این مقاله علت‌های ریزش ناگهانی فالوور اینستاگرام را توضیح دادیم سپس برای هرکدام از عوامل ریزش ناگهانی فالوور راه‌حلی پیشنهاد دادیم.

پیشنهاد ویژه: با سودارو در کمتر از 5 دقیقه فروشگاه بسازید!

چگونه علت ریزش ناگهانی فالوور در اینستاگرام را تشخیص دهیم؟

زمانی که صحبت از ریزش ناگهانی فالوور می‌شود، شاید با خودتان بگویید طبیعی است و تعدادی آنفالو ایرادی ندارد. درواقع این نظر صحیح است زیرا نشان می‌دهد فالوورهای شما روح نیستند ولی تعداد بالای آنفالو در چند روز متوالی می‌تواند به پیج شما آسیب بزند. ما در ادامه مقاله، دلایل ریزش ناگهانی فالوور در اینستاگرام را همراه با راهکار رفع آن بیان کردیم.

 

  1. از روش فالو و آنفالو استفاده می‌کنید

اولین دلیل ریزش ناگهانی فالوور می‌تواند استفاده از روش فالو و آنفالو برای بدست آوردن تعداد بالای فالوور باشد. متاسفانه بسیاری از پیج‌های تازه‌کار پس از شروع فعالیت، فالو و آنفالو را تنها راه برای رشد زودهنگام خود می‌دانند. این روش شاید در کوتاه‌مدت پاسخ دهد ولی در زمان طولانی ضرر بزرگی به پیج شما وارد می‌کند. توصیه ما این است هرگز از این روش استفاده نکنید زیرا پس از آنفالو شدن‌های متعدد پیج شما دچار ریزش ناگهانی فالوور می‌شود.

راه‌حل: برای رفع این مشکل درجهت جلوگیری از ریزش ناگهانی فالوور مدتی فالو و آنفالو را انجام ندهید و بهتر است تمرکز اصلی شما روی تعامل با کاربران حاضر در پیج باشد. درواقع هدف شما در اینستاگرام باید این باشد که فالوورهای واقعی جذب کنید.

جذب فالوور واقعی

  1. پیج اینستاگرامی شما دارای فالوور فیک است

فالوور فیک و داشتن تعداد بالایی از فالوور روح می‌تواند مهم‌ترین دلیل ریزش ناگهانی فالوور اینستاگرام باشد. فالوور روح به فالوورهایی گفته می‌شود که هیچ فعالیتی در پیج ندارند. گرچه خرید تعداد بالای فالوور بدلیل هزینه کم آن کمی وسوسه‌انگیز است ولی بایستی در مسیر ارتقای اکانت خود هوشمند عمل کنید.

همچنین اگر در کمپین‌های تبلیغاتی مختلف برای بدست آوردن فالوور شرکت کردید، مطمئن باشید پس از انجام کمپین عده زیادی از کاربران شما را آنفالو می‌کنند و برخی به عنوان فالوور روح در پیج باقی می‌مانند. سپس به مرور زمان ریزش ناگهانی فالوور اتفاق میفتد. نگران نباشید اگر قدم‌های شما اصولی باشد شاهد رشد تعداد فالوورها خواهید بود. طبق گفته کارشناسان 65% کسب‌و‌کارها در زمان 1 الی 6 ماه توانستند به 1K فالوور دست یابند. این اکانت‌ها بدلیل رعایت کردن قوانین اینستاگرام ممکن است هیچگاه دچار ریزش ناگهانی فالوور نشوند.

راه‌حل: درصورتی که در کمپین‌ها حضور فعال دارید، حتما خارج شوید. تا حدالامکان بصورت دستی فالوورهای فیک و روح را از پیج خود حذف کنید تا ریزش ناگهانی فالوور برای شما اتفاق نیفتد.

 

  1. تعامل خوبی میان شما و فالوورها شکل نگرفته است

از دست دادن فالوور و ریزش ناگهانی فالوور شاید ترسناک باشد ولی می‌توانید با فعالیت درست از این واقعه جلوگیری کنید. یکی از استراتژی‌های کسب‌و‌کارهای محبوب در اینستاگرام ایجاد تعامل با مشتری است. نرخ تعامل پایین که منجر به ریزش ناگهانی فالوور می‌شود، می‌تواند 2 دلیل داشته باشد:

  • عدم ارتباط با فالوورها
  • محتوای بی‌کیفیت و کپی

راه‌حل: ریزش ناگهانی فالوور درصورتی که تعامل خوبی میان شما و فالوور شکل گیرد، حتما لغو خواهد شد. برای مثال اگر کاربری برای پست شما کامنت گذاشته‌است سعی کنید در کوتاه‌ترین زمان پاسخ دهید. همچنین لحن شما بایستی در ارتباط با مشتری آرام و با طمانینه باشد. در دایرکت نیز بهتر است از ویس درجهت پاسخگویی به سوالات کاربران استفاده کنید زیرا شک نکنید احساس خوشایندی در مخاطب ایجاد می‌شود.

افزایش تعامل

درصورتی که علت ایجاد نرخ پایین تعامل، تولید محتوای بی‌کیفیت باشد بایستی در شیوه تولید محتوای خود تجدید نظر کنید تا ریزش ناگهانی فالوور متوقف شود. البته این امکان وجود دارد شما برای حفظ فالوورها تصمیم بگیرید محتوای سرگرم‌کننده منتشر کنید. توجه کنید هر سبک محتوای پیج شما بایستی مطابق با سلیقه فالوور پیج دارد. می‌توانید در استوری‌ها از طریق نظرسنجی به سلیقه مخاطب پی ببرید.

تولید محتوای مناسب

  1. کپشن مناسب و اصولی برای پست‌ها نمی‌نویسید

کپشن به پست‌های پیج ارزش می‌دهد، درواقع کپشن‌ها می‌توانند منجر به افزایش لایک و کامنت پست‌ها شوند و درنهایت از ریزش ناگهانی فالوور جلوگیری می‌شود. افزایش لایک و کامنت هر پست بیانگر نرخ بالای تعامل است. اما اگر کپشن شما جذاب و متناسب با پست نباشد می‌تواند ریزش ناگهانی فالوور را به همراه داشته باشد.

راه‌حل: برای جلوگیری از ریزش ناگهانی فالوور استراتژی خود را در نوشتن کپشن تغییر دهید. سعی کنید از کپشن‌های شما داستانی و سرگرم‌کننده باشد، همچنین در کپشن از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید.

 

  1. ممکن است اکانت شما شادوبن شده باشد

برخی مواقع ممکن است دلیل ریزش ناگهانی فالوور، شادوبن باشد. شادوبن یکی از جریمه‌های نسبتا سنگین اینستاگرام است که می‌تواند بدلیل استفاده بیش از حد از ربات و هشتگ‌های تکراری اتفاق بیفتد. پس از شادوبن، روند رشد فالوورهای اکانت شما ثابت می‌شود سپس دچار ریزش ناگهانی فالوور می‌شود.

راه‌حل: شما می‌توانید برای رفع ریزش ناگهانی فالوور از یک کارشناس تولید محتوا کمک بگیرید. اما توصیه ما این است، در وهله اول مدتی فعالیت نکنید تا حساسیت اینستاگرام کاهش یابد. حال در این زمان سعی کنید تمام نکات تولید محتوا در اینستاگرام یاد بگیرید برای مثال باید بدانید تعداد مجاز هشتگ‌ها در کپشن چقدر است.

تولید محتوای درست

  1. بیش از حد تبلیغات می‌کنید

تبلیغات بسیار زیاد در جهت فروش بیشتر حتما سبب ریزش ناگهانی فالوور می‌شود. تا اینجای مقاله می‌توان گفت هر کدام یک از علت‌های ریزش ناگهانی فالوور 50% امکان دارد اتفاق بیفتد. ولی اگر شما محصولتان را بیش از حد تبلیغات کنید، ابتدا کامنت‌های اعتراضی بسیاری دریافت می‌کنید سپس پیج دچار ریزش ناگهانی فالوور می‌شود.

راه‌‌حل: تصور کنید وارد فروشگاه می‌شوید و فروشنده در توصیف محصولاتش به شدت اغراق می‌کند، شما چه می‌کنید؟ واکنش شما چیست؟ مشتری و یا کاربر اینستاگرام بسیار باهوش عمل می‌کند و در کوتاه‌ترین زمان شما را آنفالو و یا حتی بلاک می‌کند. بنابراین سعی کنید با تولیدمحتوای درست راه ریزش ناگهانی فالوور را ببندید. همچنین می‌توانید از بلاگرها و اینفلوئنسرهای حوزه کاریتان کمک بگیرید تا فالوورهای زیادی جذب کنید.

 

  1. تقویم تولید محتوای مناسبی طراحی نکردید

نداشتن تقویم تولید محتوای مناسب با روند پیج باعث ریزش ناگهانی فالوور می‌شود. تقویم تولیدمحتوایی شما بایستی شامل موضوعات محتوا، تاریخ تولید و زمان‌بندی انتشار پست‌ها باشد. برنامه‌ریزی نادرست و پست‌گذاری در زمان‌های نامناسب می‌تواند عامل ایجاد ریزش ناگهانی فالوور شود. برای مثال اگر فعالیت شما در اینستاگرام نامنظم باشد، عدم اعتماد فالوورها را در پی دارد. سعی کنید طبق تقویم تولیدمحتوایی اکانت پیش روید تا پیج شما ارتقا یابد.

طراحی تقویم تولید محتوایی

راه‌حل: چگونه از ریزش ناگهانی فالوور جلوگیری کنیم؟ پاسخ این سوال بسیار آسان است، شما بایستی منظم و به تقویم تولید محتوایی خود متعهد باشید. کمی بعد حتما نه تنها ریزش ناگهانی فالوور اتفاق نمی‌افتد بلکه فالوورهای شما نیز افزایش می‌یابد.

 

  1. قوانین و محدودیت‌های اینستاگرام رعایت نمی‌کنید

اینستاگرام همانند هر پلتفرم دیگری دارای قوانین خاصی است که بایستی رعایت شود. برای مثال اگر در اینستاگرام تازه‌کار هستید بهتر است تنها به 50 دایرکت در شبانه روز پاسخ دهید. اگر بیش از این تعداد پاسخ دهید ممکن است اینستاگرام به فعالیت شما شک کند چه بسا شما را ربات تشخیص دهد.

راه‌حل: درجهت جلوگیری از ریزش ناگهانی فالوور بایستی قبل از فعالیت جدی در اینستاگرام تقریبا تمام قوانین اینستاگرام مطالعه کنید. اگر در مدت زمان کم فالوورهایتان را از دست بدهید، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

رعایت قوانین اینستاگرام برای جلوگیری از ریزش فالوور

 

  1. اظهار نظرهای عقیدتی و سیاسی می‌کنید

اگر پیج و کسب‌و‌کارتان اولویت اول شما در زندگی‌ است، همیشه بی‌طرف باشید. اظهار نظر‌های عقیدتی و سیاسی یک خطر بزرگ برای پیج شما است که می‌تواند باعث ریزش ناگهانی فالوور شود.

راه‌حل: درصورتی که حس می‌کنید موضوع سیاسی یک موضوع ترند در فضای مجازی است؛ سعی کنید در استوری‌ها به این موضوع بپردازید. ولی عقاید خود را با لحن تند بیان نکنید که حتما ریزش ناگهانی فالوور اتفاق می‌افتد.

 

جمع‌بندی علت‌های ریزش ناگهانی فالوور

ریزش ناگهانی فالوور علت‌های مختلفی دارد که می‌توان گفت رابطه مستقیمی با فعالیت شما در اینستاگرام دارد. درواقع اگر فعالیت شما در اینستاگرام مطابق با قوانین اینستاگرام باشد به احتمال خیلی کم پیج دچار ریزش ناگهانی فالوور می‌شود.

از بین تمامی علت‌های ریزش ناگهانی فالوور 4 مورد بسیار مهم و حساس هستند:

  • فالوور روح و فیک
  • تبلیغات بیش از حد
  • عدم رعایت قوانین اینستاگرام
  • کاهش تعامل میان صاحب پیج و کاربر

شناخت و بررسی عوامل ریزش ناگهانی فالوور برای موفقیت شما کافی نیست درواقع بایستی به دنبال راه‌حل باشید تا فالوورهای پیج شما افزیش یابد و پیج شما رشد کند. امیدواریم محتوای این مقاله درجهت جلوگیری از ریزش ناگهانی فالوور اینستاگرام برای پیج شما مفید باشد.

برای بهره‌مندی از امکانات پلتفرم سودارو ثبت نام کنید

دریافت 50 سفارش رایگان، هدیه عضویت سودارو به شما