زمان خواندن 9 دقیقه

آشنایی با جدیدترین تکنیک فروش آنلاین، لایو استریم اینستاگرام

آشنایی با جدیدترین تکنیک فروش آنلاین، لایو استریم اینستاگرام

اینستاگرام، بهترین پلتفرم برای فروش محصولات کسب‌و‌کارها شناخته شده است. اما امروزه باید بدانید تنها ساخت یک اکانت تجاری درجهت افزایش فروش کارامد نخواهد بود. کارفرماها و کسب‌و‌کارها باید به دنبال بهترین متد و روش‌های خلاقانه باشند تا تعداد مشتری‌های خود را افزایش دهند.

یکی از روش‌های بازاریابی و افزایش فروش آنلاین، ویدئو مارکتینگ است. همچنین نتایج نشان داده، میزان نرخ تعامل و تبدیل فالوور به مشتری از طریق بازاریابی ویدئویی رشد چشمگیری داشته است. بازاریابی ویدئویی زمانی معنا پیدا می‌کند که همراه با خلاقیت و استراتژی باشد. ما در این مقاله بهترین و جدیدترین تکنیک فروش را طبق آخرین مقالات درباره اینستاگرام بیان کرده‌ایم. تکنیک لایو استریم، ارتباط با مشتریان را در راستای فروش زنده بهبود می‌بخشد. لایو استریم می‌تواند نقطه عطف فروشگاه‌های کوچک باشد تا مخاطب هدف این فروشگاه‌ها حفظ شود.

اگر جز آن دسته از کسب‌و‌کارهایی هستید که با لایو استریم اینستاگرام و فروش آنلاین آشنایی ندارید، این مقاله بطور کامل موضوع لایو استریم را پوشش می‌دهد. همچنین به شما یاد می‌دهیم مخاطب لایو استریم شما چه کسانی هستند و لایو استریم اینستاگرام به چه شکل اجرا می‌شود؟

 

لایو استریم چیست؟

در ایران و شاید در سایر کشورها عبارت لایو استریم ارتباط تنگاتنگی با گیمرها دارد. درواقع لایو استریم به پخش زنده هرگونه محتوا بصورت آنلاین می‌گویند. لایو استریم این روزها به یکی از بهترین روش‌های خلاقانه برای ارائه محتوا تبدیل شده است، یعنی نه تنها در یوتیوب و توییچ بلکه می‌تواند در اینستاگرام نیز بسیار پرطرفدار باشد.

در گذشته اولین استفاده از لایو استریم در شبکه‌های تلویزیونی، کلاس‌های آموزشی و انواع کنفرانس‌ها بوده است ولی حال لایو استریم اینستاگرام روشی نوین درجهت جذب مشتری معرفی شده است. این قابلیت در اینستاگرام زمانی مفید خواهد بود که تعامل با مشتری نقطه مشترک طرفین لایو باشد. درواقع فرصت صحبت کردن با افرادی که شاید میلیون‌ها کیلومتر از شما دور باشند بسیار هیجان‌انگیز باشد ولی باید به درستی از این فرصت استفاده کنید. شما بایستی قبل از شروع لایو استریم بدانید چگونه لایو شما بازدید بالایی داشته باشد و از چه طریق بینندگان را به مشتری تبدیل کنید.

 اجرای لایو استریم در خانه

نکاتی که برای شروع یک لایو استریم نیاز دارید!

روند خلاقیت کسب‌و‌کارها نوع تبلیغات را می‌سازد. برای اینکه در اینستاگرام، یک کسب‌و‌کار موفق را هدایت کنید، لازم است از بهترین روش‌های تبلیغاتی استفاده کنید. شما به عنوان یک کسب‌و‌کار موفق باید بدانید چه چیزی باعث می‌شود مخاطب شما تبدیل به مشتری شود. 3 نکته را قبل از شروع یک لایو استریم باید رعایت کنید که در ادامه به هر یک از آنها می‌پردازیم.

  1. زمان‌بندی مناسب برای اجرای لایو استریم

مخاطب شما در اینستاگرام از لایو استریم‌های یهویی خوشش نمی‌آید. سعی کنید زمان لایو استریم را مشخص کنید. پیشنهاد ما این است، زمان پخش فروش زنده را با کمک مشتری انتخاب کنید. ساعت فروش زنده اگر طبق نظر مشتری باشد، حتما می‌تواند سبب افزایش درصد حضور مشتری در فروش زنده باشد. بنظر شما چرا؟ درواقع این راهی است که نشان می‌دهد شما طبق نظر مشتری ساعت لایو استریم خود را تنظیم کرده‌اید.

 

  1. تعیین هدف لایو استریم

در وهله اول مخاطب باید بداند، عنوان لایو استریم یا فروش زنده فروشگاه شما چیست! تعیین هدف لایو استریم علاوه بر اینکه به فروشنده کمک می‌کند فروش زنده را مدیریت کند، ذهن مشتری را نیز ساماندهی می‌کند. برای مثال اگر هدف لایو ارائه کد تخفیف باشد، درصد بسیاری از مخاطبان در فروش زنده شرکت می‌کنند تا کد تخفیف را بدست بیاورند. بنابراین بایستی هدف لایو استریم را از طریق عنوان مشخص کنید.

فروش زنده و پاسخگویی به سوالات مشتریان

  1. ایجاد استراتژی درجهت افزایش تعامل

ساخت سناریو در روند رشد هر کسب‌و‌کاری نقش بسزایی دارد. سناریو شما هر چقدر منجر به تعامل بیشتر شود، جذب مشتری راحت‌تر صورت می‌گیرد. برای مثال اگر هدف لایو استریم شما پاسخگویی به سوالات مخاطبان باشد، حتما این لایو به افزایش فروش شما کمک می‌کند. سوالات مشتری‌ها به عنوان یک طرح مسئله عمل می‌کند که شما با معرفی محصول، به مسئله پاسخ می‌دهید.

همچنین بخوانید: نحوه برخورد با مشتری در اینستاگرام

با چه کسانی می‌توانیم لایو استریم برگزار کنیم؟

گزینه اول که به ذهن هر فردی وارد می‌شود، اینفلوئنسرها و افراد معروف هستند. شما می‌توانید تبلیغات خود را بصورت لایو استریم برگزار کنید و در کنار آن به فروش زنده بپردازید. اما چه کسانی بهترین افراد برای فروش زنده در اینستاگرام هستند؟

ارتباط مخاطب با فروش زنده آنچنان نزدیک است که حتی می‌تواند محصول را به اصطلاح لمس کند. چطور این کار امکان‌پذیر است؟ اینفلوئنسر و یا فرد تبلیغ‌کننده یک فروشنده نیست بلکه یک مشتری از جنس خودشان است. زمانی که اینفلوئنسر محصول را در فروش زنده تست می‌کند سپس انتقادات و یا مزیت‌های محصول را بیان می‌کند، مطمئنا اعتماد مخاطب بالا می‌رود. حال اگر اینفلوئنسر، فردی مرتبط با محصول مورد نظر باشد، اعتماد مخاطب چند برابر می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب اینفلوئنسر از استیکر نظرسنجی در استوری استفاده کنید. از مخاطبان بخواهید محبوب‌ترین اینفلوئنسر را انتخاب کنند. از این روش می‌توانید بهتر و بیشتر با سلیقه مشتری آشنا شوید.

انتخاب اینفلوئنسر برای فروش زنده در اینستاگرام

برایتان یک مثال می‌زنیم تا بهتر به اهمیت این موضوع پی ببرید. فرض کنید یک لایو استریم با عنوان «معرفی محصول جدید توسط یک اینفلوئنسر معروف» برگزار می‌کنید. ابتدا بهتر است بدانید عنوان فروش زنده شما در اینستاگرام یک نوع تبلیغ خاص و هوشمندانه است. عبارت «معرفی محصول جدید» و «اینفلوئنسر شناخته شده» می‌تواند به افزایش بازدید لایو استریم کمک کند. حال اگر فروش آنلاین شما در حوزه پوشاک است و فروش زنده را از طریق یک اینفلوئنسر حوزه مد شروع کنید، شاهد افزایش مشتری خواهید بود.

اینفلوئنسرها بدلیل محبوبیت و طرفدار زیاد، گزینه مناسبی هستند. اما این بدان معنا نیست که تنها گزینه لایو استریم هستند. می‌توانید فروش زنده را به کمک دوست و همکار حوزه کسب‌و‌کارتان برگزار کنید. خلاقیت شما سرنوشت فروش زنده را می‌سازد، بنابراین حتما از نکات این مقاله برای افزایش دید خود نسبت به فروش زنده استفاده کنید.

لایو استریم در اینستاگرام و فروش محصولات بصورت زنده

قابلیت Live Producer

ویژگی بارز اینستاگرام، بروزرسانی‌های متعدد درجهت بهبود عملکرد است. قابلیت Live Producer، یک ویژگی مهم و قابل توجه در آپدیت جدید اینستاگرام است.

 صاحبان کسب‌و‌کار پس از ورود به لایو بایستی روی آیکون خرید کلیک کنند سپس محصول قابل فروش را از کاتالوگ اینستاگرام برای فروش زنده تعیین کنند. حال قابلیت live Producer به کاربران این امکان را می‌دهد هنگام برگزاری لایو، محصول مورد نظر خود را از قسمت پایین لایو در بخش Products ها انتخاب کنند. درواقع مشتری خرید آنلاین داخل لایو را تجربه می‌کند.

متاسفانه این قابلیت تنها در کشور امریکا در دسترس کاربران است. به نظر ما بدلیل تحریم و فیلتربودن فیسبوک زمان زیادی لازم است تا این ویژگی در ایران قابل دسترس شود ولی ما در ادامه به شما یاد می‌دهیم چگونه از لایو ساده اینستاگرام برای فروش محصول استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مشاغل اینترنتی معروف و پردرآمد خانگی، بدون نیاز به سرمایه اولیه

چگونه در لایو استریم محصول را بفروشیم؟

برای مثال شما تصمیم می‌گیرید یکی از محصولات جدید خود را در فروش زنده اینستاگرام معرفی کنید، بنظر شما بهترین روش معرفی چیست؟ معرفی محصول جدید شما اگر در کنار تبلیغ یک محصول پرطرفدار باشد، بازدهی بالایی دارد. می‌توانید به مشتری پیشنهاد دهید محصول پرطرفدار شما دارای تخفیف خواهد بود زمانی که با محصول جدید در یک پکیج تهیه شود. حال مشتری ترغیب می‌شود علاوه بر تخفیف از محصول دوم پکیج نیز استفاده کند. دقت کنید تاثیری که بیان و لحن شما در فروش زنده بر مخاطب دارد، هیچگاه در استوری‌ها بصورت متن نخواهد داشت.

فروش زنده محصولات فروشگاه

لایو استریم شما بایستی سرگرم‌کننده و آموزنده باشد یعنی می‌تواند صرفا یک ویدئو آموزشی باشد. برای مثال اگر در لایو استریم، یک محصول آرایشی تبلیغ می‌شود، نحوه بیان مصرف و کارکرد محصول بسیار مهم است. زیرا زمانی که کارکرد محصول بخوبی توضیح داده شود، مخاطب این نیاز را در درون خود حس می‌کند درنهایت به احتمال خیلی زیاد مخاطب به مشتری تبدیل خواهد شد. همچنین در این ایده نیز می‌توانید سوالات بینندگان را در انتهای لایو پاسخ دهید.

ایده دیگر برای فروش آنلاین محصول در لایو استریم، برگزاری مسابقات و قرعه‌کشی است. اجرای مسابقات هیجان‌انگیز که سبب تجربه خوشایندی در مخاطب شود، می‌تواند به روند رشد شما کمک کند. همچنین از کاربران بخواهید تا آخر لایو حضور داشته باشند تا یکی از محصولات معرفی شده در لایو را قرعه‌کشی کنید.

لایو استریم اینستاگرام برای فروش آنلاین تنها در از طریق موبایل امکان‌پذیر است. اما آیا می‌توان از طریق دسکتاپ نیز فروش آنلاین داشت؟

 

لایو استریم با OBS studio

استفاده از این نرم‌افزار در لپ‌تاپ همه کاربران رایگان است.

نرم‌افزار OBS Studio، یک نرم‌افزار عالی جهت برگزاری لایو استریم در دسکتاب اینستاگرام است. صفحه کاربری این نرم‌افزار را می‌توانید همانند لایو اینستاگرام شخصی‌سازی کنید. حال از این طریق، با یک دوربین اضافه و میکروفون‌های خارجی می‌توانید بهترین محتوا را برای بیننده اجرا کنید.

لایو اینستاگرام از طریق دسکتاپ

نتیجه‌گیری

حال که تا انتهای مقاله همراه ما بودید، نکات مربوط به لایو استریم را بار دیگر بصورت خلاصه بیان می‌کنیم. لایو استریم تلنگری است که برای فروش آنلاین به مخاطبان شما وارد می‌شود. شما بایستی تمام توان خود را بکار برید تا لایو آموزنده و شفاف باشد. بصورت مبهم درباره محصول خود صحبت نکنید، تمام نکات را جوری ارائه دهید تا فرایند ترغیب به خرید در بیننده شکل گیرد. حال اگر لایو استریم شما با یک اینفلوئنسر و یا فرد محبوب در اینستاگرام باشد، مسلما حس خرید پس از شنیدن تجربه این افراد افزایش می‌یابد.

شما می‌توانید لایو استریم را سیو کنید و در استوری‌ها مخاطبان را دعوت به دیدن دوباره محصولات نام برده شده در لایو کنید. از طریق این روش هوشمندانه، ترافیک پیج شما نیز بالا می‌رود. نکته آخر که بایستی به آن توجه کنید، ایده‌های جدید است. این مقاله ایده‌های پرطرفدار مانند قرعه‌کشی و تست محصول توسط اینفلوئنسر بیان کرده و نیاز است شما نیز درباره ایده‌های ناب در لایو استریم تفکر کنید.

 

برای بهره‌مندی از امکانات پلتفرم سودارو ثبت نام کنید

دریافت 50 سفارش رایگان، هدیه عضویت سودارو به شما