زمان خواندن 8 دقیقه

راهکارهای طلایی و مهم جذب مشتری

راهکارهای طلایی و مهم جذب مشتری

جذب مشتری، در حقیقت اولین و مهم‌ترین بخش برای موفقیت یک کسب‌وکار است. از طرف دیگر در بازار، تعداد کسب‌وکارهای مشابه و رقیب همواره در حال افزایش است. بنابراین یک کسب‌وکار، باید روش‌های به‌دست‌آوردن مشتری و همچنین راهکارهای خلاقانه برای نگه‌داشتن مشتری را ارائه کند. مهم‌ترین کاری که باید در جهت جذب مشتری انجام دهید داشتن انگیزه و برنامه‌ریزی برای مسیر رشد و ترقی کسب‌وکارتان است.

برای شروع می‌توانید روش‌های مختلف را برای به‌دست‌آوردن مشتری جستجو کنید. سپس هزینه مالی هریک از روش‌های جذب مشتری را برآورد کنید. در ادامه باید از بین روش‌های مختلف جذب مشتری، روش‌های مناسب را برای کسب‌وکار خودتان انتخاب کنید. در نهایت، با اقدام و عملی‌کردن روش‌های انتخاب‌شده، نتیجه را مشاهده خواهید کرد. آیا شما با روش‌های نوین جذب مشتری آشنا هستید؟ راهکارهای خلاقانه شما برای جذب مشتری‌های جدید چه مواردی هستند؟ روش‌های بازاریابی قدیمی پاسخگوی نیاز برای تبلیغات در جهان امروز است؟

ساخت وبسایت فروشگاهی | سودارو

قوانین لازم برای جذب مشتری بصورت حضوری و آنلاین

جذب مشتری و سپس نگه‌داشتن آن، نکته‌ای مهم برای سرپا ماندن یک کسب‌وکار است. اما حال در همین راستا، باید قوانینی را رعایت کنید تا جذب مشتری به خوبی انجام شود.

 

شناخت نیاز مشتری

شما در راستای اهداف جذب مشتری باید مخاطبان کسب‌وکار خود را بشناسید. شناخت مخاطبان و نیازشان باعث می‌شود در جهت رفع نیازهای آنها، محتوای خاص را تولید کرده و خدمت مربوط را به آنها عرضه کنید. برای مثال اگر پیج آرایشی دارید، باید بدانید محتوای شما چگونه باشد تا مشتری جذب شود.

 

مطالعه و یافتن روش‌های نو برای جذب مشتری

با توجه به نوع کسب‌وکار، روش معرفی و تبلیغ در جهت جذب مشتری متفاوت خواهد بود. استفاده از روش موثر و مناسب، نیازمند تحقیق و مطالعه است. همچنین استفاده از تجربیات سایر کسب‌وکارهای مشابه نیز به پیداکردن روش اصولی جذب مشتری برای کسب‌وکار کمک خواهد کرد.

 

استفاده از تکنیک‌های روانشناسی در جذب مشتری

نحوه برخورد با مشتری، لحن صحبت‌کردن، آداب معاشرت صحیح، جواب‌دادن شفاف و صحیح به سوالات مشتری و موارد دیگر از روش‌هایی هستند که در تاثیرگذاری روی مخاطب، بسیار حائز اهمیت هستند. استفاده موثر از این موارد چه در بازارهای فیزیکی و حضوری و چه در کسب‌وکارهای آنلاین برای جذب مشتری پیشنهاد می‌شود. 

تعامل با مشتریان

بیشتر بخوانید: چگونه از ریزش مشتری جلوگیری کنیم؟

روش‌های مختلف جذب مشتری

هدف‌ها و خواسته‌های افراد در این جهان، با یکدیگر متفاوت است. بر اساس همین هدف‌ها، ممکن است افراد، در یک برهه‌ای از زمان، تصمیم به راه‌اندازی یک کسب‌وکار بگیرند. در برخی ‌از موارد، افراد برای کسب یک مهارت، آموزش‌هایی دیده‌اند و پس از به‌دست‌آوردن مهارت کافی در آن حرفه، قصد کسب درآمد از آن را دارند. در همه این موضوعات مهم‌ترین نکته، داشتن مشتری‌های ثابت و همچنین جذب مشتری‌های جدید است. در ادامه به معرفی برخی ‌‌از روش‌های جلب مشتری اشاره می‌کنیم:

1- تبلیغات

 استفاده از تبلیغات موثر، یک سرمایه‌گذاری برای کسب‌وکار محسوب می‌شود. ما برند‌های مختلف بررسی کردیم، پس از مشاهده نوع تبلیغات پی بردیم از کلمات و جملات رقابتی استفاده می‌کنند. بنابراین شما نبایستی تاثیر کلمات را بر ذهن مشتری دست کم بگیرید. این نکته را هم در نظر بگیرید، استفاده از کلمات اغراق‌آمیز نه تنها باعث جذب مشتری نمی‌شود بلکه تعداد مشتری‌ها را کاهش می‌دهد. درواقع در جهت جذب مشتری توسط برند و جذب مشتری در فروشگاه‌های حضوری قدرت بیان و انتخاب کلمات بسیار مهم هستند.

 

2- ساخت وب‌سایت

ساخت وب‌سایت یکی‌از روش‌های جذب مشتری و تبلیغ برای مشتری است. استفاده از وب‌سایت نیز نکات خاص خود را دارد. شما برای بهبود کسب‌وکار خود و همچنین بهتر دیده‌شدن، نیاز به این دارید که از اصول خاصی برای بارگذاری عکس محصولات، متن، قیمت‌گذاری و ... پیروی کنید. رعایت سئو سایت یکی ‌از مواردی است که در هنگام استفاده از وب‌سایت برای جذب مشتری باید به آن دقت زیادی کنید.

حال شاید شما توانایی احداث وبسایت برای ساماندهی محصولات خود را ندارید و یا بدلیل هزینه‌های زیاد ترجیح می‌دهید تنها از یکی از پلتفرم‌ها برای فروش محصول استفاده کنید. جالب است بدانید در سودارو تمام کارهای گفته شده انجام می‌شود. حتی می‌توانید به راحتی وضعیت مشتریان را تجزیه‌و‌تحلیل کنید.

ساخت وبسایت

3- پخش تراکت

 احتمالا پوسترهای معرفی محصول یا خدمت را دیده اید. این روش، یک روش قدیمی برای جلب ‌توجه مشتری است. اما امروزه با اینترنتی شدن فضای کسب‌وکارها و استفاده بیشتر افراد مردم ازموتورهای جستجو و سایت‌ها می‌توانید از تبلیغات بنری در سایت‌های مختلف استفاده کنید. این روش مانند بیلبورهای بزرگ تبلیغ محصول در خیابان‌ها برای کسانی که به سایت‌ها مراجعه می‌کنند، عمل می‌کند. اما سعی کنید در این روش هوشمندانه عمل کردید یعنی مکان‌هایی را انتخاب کنید که تبلیغات شما بازده خوبی داشته باشد.

 

4- راه‌اندازی پیج اینستاگرام

 امروزه اینستاگرام به یک پلتفرم بسیار محبوب تبدیل شده‌است. طبق آمار ایران هشتمین کشوری است که بیشترین تعداد کاربر در اینستاگرام را دارد. این موضوع، یک فرصت طلایی را در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار می‌دهد تا به اهداف خود در جذب مشتری موفق عمل کنند.

با ایجاد یک پیج اینستاگرام و فعالیت درست و اصولی در آن، می‌توانید به جذب مشتری و فروش بیشتر برسید. البته تولیدمحتوا در اینستاگرام باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد که برای فعالیت بهتر در اینستاگرام به یادگیری آنها نیاز است. برای مثال هرگز نباید از پتانسیل زیاد لایو غافل شوید زیرا لایو همانند ویدئو زنده‌ای است که اعتماد مشتری را می‌سازد. بنابراین صاحبان کسب‌وکار به‌عنوان مجری پیج اینستاگرام باید متناسب نیاز مشتری، تولید محتوا خلاقانه داشته باشند.

 

5- ساخت گروه‌های واتساپی و تلگرامی

 برای اطلاع‌رسانی به مشتریان خود می‌توانید گروه و کانال در تلگرام و واتساپ بسازید. سپس از مشتریان خود بخواهید در این گروه و کانال عضو شوند. محصولات جدید خود را در این گروه‌ها بگذارید و به این شیوه مشتریان خود را از موجودی محصول یا خدمت خود آگاه کنید. مشتریان ثابت شما می‌توانند با ارسال پیام‌ها و معرفی محصولات شما به دوستان و آشنایان خود، باعث به‌دست‌آوردن مشتری جدید برای کسب‌وکار شما شوند. همچنین می‌توانید رضایت مشتری را در گروه‌های واتساپی و تلگرامی قرار دهید.

همچنین بخوانید:6 راه برای جلوگیری از پشیمانی خریدار

6- اینفلوئنسرمارکتینگ

همکاری با بلاگرهای اینستاگرامی یا یوتیوبی، راهی دو سر برد هم برای صاحبان مشاغل و هم برای بلاگرها است. بلاگرها، افراد محبوب فضاهای مجازی هستند که تعداد دنبال‌کننده‌های بالایی دارند.

صاحبان کسب‌وکار می‌توانند با دادن سفارش تبلیغ به بلاگرها، برای ارتقای پیج و فروش خود قدمی بردارند. بلاگرها نیز، با معرفی درست و صادقانه در استوری یا پست اینستاگرامی خود می‌توانند در دیده‌شدن و جذب مشتری برای کسب‌وکار شما اثرگذار باشند. دقت کنید بلاگری که انتخاب می‌کنید به حوزه کسب‌وکار شما تشابه داشته باشد! در غیر این صورت تنها فالوورهای روح دریافت می‌کنید و پیج شما دچار آسیب می‌شود.

اینفلوئنسر مارکتینگ

7- پشتیبانی

زمانیکه بتوانید اعتماد مشتری را جلب کنید یعنی در استفاده از روش‌های جلب مشتری موفق عمل کردید. پشتیبانی و پاسخگویی به مشتری در ساعت‌های مختلف شبانه روز می‌تواند در جذب مشتری جدید و نگه‌داشتن مشتریان قدیمی موثر باشد. همچنین مسئولیت‌پذیری در قبال محصول یا خدمت عرضه‌شده رضایت و اعتماد مشتری را چند برابر می‌کند.

 

8- استفاده از فضاهای مختلف برای تبلیغات

برای مثال با قبول‌کردن اسپانسر یک همایش، پادکست، وبینار و ... شدن، می‌توانید به معرفی کسب‌وکار خود، جذب مشتری و فروش بیشتر دست یابید. جذب مشتری در این روش باید با دقت بسیار زیاد انجام شود زیرا حضار در سالن می‌دانند، این یک تبلیغ برای جذب مشتری است.

 

9- استفاده از روش‌های خلاقانه متناسب با حوزه کسب‌وکار

استفاده از روش‌هایی برای نظرسنجی از مشتری، برگزاری مسابقات با شرایط ویژه و طراحی‌شده می‌تواند به جذب مشتری کمک کند. همچنین می‌توانید در مناسب‌های مختلف مانند روز تولد، کد تخفیف ویژه‌ای برای مشتری‌ها در نظر بگیرید. علاوه بر کد تخفیف به مشتریان قدیمی، کد تخفیف جدید و ارسال رایگان برای مشتریان جدید اختصاص دهید. در کنار تمامی روش‌های نام برده شده برای جذب مشتری می‌توانید از مشتری اول برای جذب مشتری دوم استفاده کنید. بدین صورت که اگر مشتری جدید شما از طریق مشتری قدیمی اقدام به خرید می‌کند، تخفیف جداگانه‌ای به مشتری اول بدهید.

ایجاد شرایط فروش ویژه محصول از موارد دیگر برای جذب مشتری در طریق این روش است.

فیدبک مشتریان

10- بهره بردن از روش‌های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی پیامکی و ایمیل مارکتینگ نیز از روش‌های جذب مشتری هم برای کسب‌وکارهای آنلاین و هم کسب‌وکارهای حضوری است. این دو روش تقریبا مشابه یکدیگر هستند. اگر دارای کسب‌و‌کار کوچک هستید، پیشنهاد ما بازاریابی پیامکی است زیرا علاوه بر هزینه اندک، ارتباط مشتری با پیامک نسبت به ایمیل بالاتر است.

 

11- آگهی در اپلیکیشن‌هایی مانند شیپور و دیوار

استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند دیوار و شیپور، یکی‌از راه‌های معرفی خدمت و فروش محصول است. البته نمی‌توان گفت این دو روش برای جذب مشتری کاملا کارامد هستند.

 

سخن آخر برای جذب مشتری هدف

استفاده از روش‌های جذب مخاطب، درواقع راهی برای عرضه خدمات کسب‌و‌کار شما به افراد است. مشتریان به‌دنبال فروشنده کاردرست و فروشندگان به‌دنبال مشتریان واقعی و ثابت هستند. بنابراین اگر شما به‌عنوان یک فروشنده، وظایف و مسئولیت‌های خود را به ‌نحو احسن انجام دهید، مشتری ثابت خود را پیدا خواهید کرد.

همچنین مشتریان شما، به‌عنوان تبلیغ و معرف برای مشتریان جدید خواهند بود. امیدواریم این مقاله بتواند راهی باشد تا جذب مشتری بصورت هدفمند در کسب‌و‌کار شما انجام شود. علاوه بر اینکه از روش‌های فوق برای جذب مشتری استفاده می‌کنید، سعی کنید صادق باشید و محصولاتی با کیفیت بالا ارائه دهید.

 

برای بهره‌مندی از امکانات پلتفرم سودارو ثبت نام کنید

دریافت 50 سفارش رایگان، هدیه عضویت سودارو به شما