زمان خواندن 10 دقیقه

همه چیز درباره کپشن‌ اینستاگرام

همه چیز درباره کپشن‌ اینستاگرام

اینستاگرام، اولین پلتفرم دارای محتوای بصری برای بازاریابی است. تصاویر و ویدئوها نقش مهم و پررنگی در جهت جذب مخاطب و تبدیل به فالوور دارند. بازاریابی در اینستاگرام تنها به محتوای تصویری ختم نمی‌شود بلکه توضیحی درباره تصاویر می‌تواند محتوای شما را لذت‌بخش‌تر کند. درواقع کپشن اینستاگرام می‌تواند صدای برند و محتوای بصری شما باشد اما نگارش کپشن اینستاگرام دارای اصول و قواعد خاصی است. نتایج نشان داده کپشن اینستاگرام می‌تواند باعث افزایش ارتباط و تعامل با مخاطب نیز شود.

بسیاری از صاحبان پیج با دانستن اهمیت کپشن اینستاگرام موفق به جذب مخاطب نمی‌شوند. حال حتما اولین سوالی که در ذهن شما شکل می‌گیرد این است، چرا بسیاری از مخاطبان به کپشن اینستاگرام توجه نمی‌کنند؟

حتی اگر جایگاه کپشن اینستاگرام را نمی‌دانید، ما در این مقاله صفر تا صد نگارش کپشن را با مثال آموزش دادیم تا به راحتی بتوانید با مخاطب ارتباط برقرار کنید.

 

ساخت وبسایت فروشگاهی | سودارو

کپشن اینستاگرام چیست؟

کپشن اینستاگرام، توضیحی است که در قسمت پایین تصاویر و یا ویدئوهای اینستاگرام قرار می‌گیرد. یک کپشن اصولی به داستان برند شما شکل می‌دهد تا افزایش فالوور صورت گیرد. علاوه بر متن شامل ایموجی، هشتگ و منشن نیز است.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید امل، میکاپ آرتیست معروف ایرانی از تمام قابلیت‌های کپشن اینستاگرام استفاده کرده است. امل توضیح مختصری درباره تصویر داده است که با استفاده از ایموجی و تگ جذابیت کپشن چند برابر شده است. استفاده از هشتگ نیز، کپشن را از سایر کپشن‌ها متمایز می‌کند.

کپشن اینستاگرام کجاست؟

اهمیت کپشن اینستاگرام

کپشن اینستاگرام می‌تواند 2200 کاراکتر باشد و از 30 هشتگ پشتیبانی کند. اما طبق توصیه کارشناسان بهتر است کپشن اینستاگرام تا حدالامکان خلاصه و مفید باشد. سعی کنید قبل از شمارش تعداد کاراکتر، کپشن شما تمام اصول و قواعد اینستاگرام را رعایت کرده باشد زیرا با رعایت نکات کپشن‌نویسی ارتباط موثری میان شما و فرد مقابل شکل می‌گیرد. درواقع یادگیری نحوه نگارش کپشن اینستاگرام می‌تواند باعث ارتقا و پیشرفت کسب‌و‌کار شود.

فراموش نکنید استفاده از هشتگ‌های مهم ورودی پیج شما را بالا می‌برد یعنی باعث ورود پست‌های شما به اکسپلور می‌شود. به همین دلیل حتما یک فضای جداگانه برای هشتگ‌گذاری اختصاص دهید. توجه کنید کپشن اینستاگرام مانند بیو اینستاگرام باید شخصی‌سازی شود، در ادامه نکاتی برای شخصی‌سازی معرفی کردیم. آماده اید؟

اگر از اینستاگرام تان درامد دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای پیج کاری تان سودارو بسازید!

اصول نگارش کپشن اینستاگرام

بهترین کپشن اینستاگرام، کپشنی است که ذهن مخاطب را درگیر کند. بنابراین باید قبل از انتشار چندین بار متن را بخوانید تا اشتباه نگارشی نداشته باشد. هنگامی که توجه مخاطب به اشتباه نگارشی جلب شود، ممکن است موضوع و هدف اصلی متن کپشن اینستاگرام نادیده گرفته شود. همچنین باید بدانید تنها رعایت نکات نگارشی برای داشتن یک کپشن ارزشمند کافی نیست.

 

  1. مخاطب هدف پیج را شناسایی کنید

    مخاطب هدفت را بشناس! برای شروع هر فعالیتی در فضای آنلاین بایستی مخاطب هدف پیج را شناسایی کنید. قبل از نگارش کپشن اینستاگرام باید بدانید مخاطب کپشن شما به چه چیزهایی علاقه دارد. طبق علایق، جنسیت و رده سنی می‌توانید یک کپشن مناسب بنویسید. حال اگر به خوبی مخاطب هدف را شناختید می‌توانید لحن مخصوص به خودتان را داشته باشید.

  2. چند جمله اول با دقت انتخاب کنید

    معمولا اینستاگرام دو یا سه خط اول کپشن را نشان می‌دهد سپس مخاطب با انتخاب گزینه read more تمایل خودش را برای خواندن کپشن نشان می‌دهد. هرگز در چند خط اول کپشن اینستاگرام بطور مستقیم از مخاطب درخواست لایک، کامنت و یا شیر نکنید. مطمئن باشید بیشتر کاربران نه تنها لایک نمی‌کنند بلکه پست شما را نیز رد می‌کنند. همچنین سعی کنید ادامه متن را منظم و مرتب بنویسید یعنی پاراگراف بندی کنید تا ذهن مخاطب خسته نشود. بنابراین جملات ابتدایی کپشن اینستاگرام باید به گونه‌ای باشد تا در ذهن مخاطب جرقه‌ای در جهت کنجکاوی برای خواندن ادامه متن ایجاد کند.

    اگر به تصویر زیر دقت کنید، تمام نکات گفته شده در کپشن اینستاگرام رعایت شده است. صاحب پیج با نوشتن کلمه سال، مخاطب را ترغیب می‌کند تا ادامه متن را بخواند. سپس با پاراگراف‌بندی اصولی به ذهن مخاطب برای دریافت هدف متن نظم داده است.

    ایجاد حس کنجکاوی در کپشن اینستاگرام
  3. نقل قول بکار برید

    استفاده از نقل قول‌های معروف در کپشن اینستاگرام می‌تواند حس خوبی در مخاطب ایجاد کند. نقل قول‌ها باید نمادی از پست و برند شما باشند اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است، به اندازه و به مقدار کافی از این تکنیک استفاده کنید. درصورتی که متن کپشن تمام پست‌های شما نقل قول باشد، به مرور زمان مخاطب از شما دور می‌شود.

  4. از فالوور در خواست کنید

    هدف اصلی کپشن اینستاگرام، ایجاد تعامل میان صاحب پیج و مخاطب است. بنابراین بهترین راه برای افزایش تعامل، درخواست از مخاطب و پرسیدن سوال در انتهای متن است. در بازایابی دیجیتال به این عمل که مخاطب را دعوت به ایجاد تعامل می‌کند، Call to Action می‌گویند. برای مثال می‌توانید از سوالات بله یا خیر استفاده کنید. پشت تمامی سوالات شما بایستی یک استراتژی باشد یعنی حتما سوال شما به پست و یا متن کپشن مرتبط باشد. خوب است پرسیدن یک سوال از مخاطب همراه با درج ایموجی و با لحنی صمیمی باشد.

    خب صبر کنید با یک مثال برایتان توضیح دهیم چگونه از سوالات در کپشن اینستاگرام استفاده کنید. به تصویر زیر توجه کنید از ابتدای کپشن، ذهن مخاطب درگیر شده است و برای یافتن سوال تا انتهای متن پیش می‌رود. لحن کپشن دوستانه و غیررسمی است بنابراین سوال انتهای متن بایستی صمیمانه باشد. در انتها بصورت هوشمندانه از مخاطب دعوت می‌کند نظرش را کامنت بگذارد. در نتیجه درخواست از مخاطب در کپشن اینستاگرام باعث افزایش کامنت و ارتباط بهتر و بیشتر خواهد شد.

    پرسیدن سوال در کپشن اینستاگرام
  5. از تکنیک داستان‌سرایی استفاده کنید

    تکنیک داستان‌سرایی در کپشن اینستاگرام پتانسیل لازم را برای افزایش کامنت و ورود به اکسپلور دارد. داستان‌سرایی در کپشن اینستاگرام باید با جزئیات باشد تا مخاطب خودش را به جای شما تصور کند و حس او بر انگیخته شود. نگارش کپشن طولانی توصیه نمی‌شود اما همه چیز به مخاطب هدف شما بستگی دارد. برای مثال همانطور که در پست زیر مشاهده می‌کنید، این متن ذهن و حس مخاطب را درگیر می‌کند. در نهایت بسیاری از افراد با نویسنده کپشن هم حس می‌شوند و از تجربیات خودشان در کامنت‌ها می‌نویسند.

استفاده از تکنیک داستان‌سرایی در کپشن اینستاگرام

قوانین و محدودیت های اینستاگرام در سال 2022

مشخصات یک کپشن فروشگاهی

کپشن اینستاگرام می‌تواند گام مهمی باشد تا مخاطب با شما همراه شود. حال تصور کنید وارد یک پیج فروشگاهی می‌شوید که کپشن اینستاگرام در این سبک پیج‌ها نقطه قوت آن است.

مخاطب توقع دارد تمام نکات مربوط به محصول در کپشن نوشته شده باشد. زیرا مخاطب برای سرگرمی وارد پیج شما نشده است تا صرفا تصاویر و ویدئوها را مشاهده کند. زمانی که مشخصات محصول در کپشن اینستاگرام کامل نباشد ممکن است شخص مورد نظر از خرید منصرف شود. درواقع تعداد کمی از مخاطبان برای دریافت مشخصات محصول کامنت می‌گذارند. مشخصات یک کپشن فروشگاهی شامل موارد زیر است:

  • توصیف زیبایی محصول
  • کد محصول
  • جزئیات کاربردی برای خرید مانند رنگ، سایزبندی و جنس
  • راهنمای سفارش
  • منشن پیج
  • سایز مدل (درصورت وجود مدل)

کپشن پست فروشگاهی

4 ترفند مهم برای کپشن حرفه‌ای

  1. در کپشن اینستاگرام از جملات کنجکاوکننده استفاده کنید. مثال:
  • آیا می‌دانستید؟
  • آیا تابحال فکر کرده‌اید چرا ...؟
  • آیا قبلا این مورد را از خودتان پرسیده‌اید که ...؟

 

  1. می‌توانید کپشن اینستاگرام خود را به دو زبان بنویسید. انجام این ترفند ارتباط مستقیمی به شناسایی مخاطب هدف شما دارد. بنابراین به تمام افراد این ترفند توصیه نمی‌شود زیرا بسیاری از مخاطبان با زبان انگلیسی بیگانه هستند.
  2. بلافاصله متن کپشن را منتشر نکنید. ابتدا به حالت پیش‌نویس، محتوای ذهنتان را بنویسید سپس پس از مدتی به متن کلمات خاص و کلیدی اضافه کنید.
  3. در کپشن اینستاگرام از جملات مثبت استفاده کنید. به مثال زیر توجه کنید.
  • «بدون نام منبع از متن کپشن استفاده نکنید»

    «می‌توانید با ذکر منبع از متون کپشن استفاده کنید»

    بنظر شما کدام جمله بهتر است؟ جمله دوم علاوه بر تذکر مهم، بطور غیرمستقیم مخاطب را دعوت می‌کند از متن کپشن اینستاگرام استفاده کنند.

اشتباهات رایج در کپشن اینستاگرام

بسیاری از افراد در متن اصلی کپشن اینستاگرام از هشتگ‌های زیادی استفاده می‌کنند. سعی کنید هشتگ‌گذاری را پس از نگارش متن اصلی و با دقت بسیار انجام دهید. از دیگر اشتباهات رایج در کپشن اینستاگرام می‌توان به لحن بسیار رسمی و خشک کپشن، رعایت نکردن نیم فاصله و استفاده زیاد از ایموجی‌ها اشاره کرد.

 

تجزیه‌و‌تحلیل یک کپشن اینستاگرام

حال که با نکات و ترفندهای نگارش کپشن اینستاگرام آشنا شده اید در این قسمت قرار است یک کپشن خوب و باکیفیت را بررسی کنیم. تجزیه‌و‌تحلیل این کپشن می‌تواند دید کافی برای نوشتن و بازاریابی از طریق کپشن به شما دهد. بنابراین با ما همراه باشید!

تجزیه‌و‌تحلیل کپشن

  • اولین نکته که نظرمان را جلب می‌کند، عنوان کپشن است. خط اول بیانگر هدف محتوای کپشن است که با هوشمندی زیاد مخاطب را دعوت می‌کند ادامه متن را بخوند. کلمات کلیدی «معرفی، معروف، جهان و رژیم زون» در این قسمت باعث درگیری ذهن فالوور شده است.
  • نکته بعدی پاراگراف‌بندی مناسب است تا خستگی ذهن صورت نگیرد.
  • اگر دقت کنید، حتما پی می‌برید کلمه به کلمه متن اصلی مفید و ارزشمند است. توصیه ما به شما این است هرگز از کلمات بیهوده برای افزایش کاراکتر استفاده نکنید.
  • راه ارتباطی را بطور خلاصه و کامل بیان کردند.
  • از ایموجی‌ها برای تاکید برخی از جملات استفاده کردند.
  • در آخر هشتگ‌گذاری اصولی با دقت بالا انجام شده تا افراد زیادی از طریق هشتگ‌ها وارد پیج شوند. سعی کنید حتما از هشتگ برای بهتر دیده شدن محتوا و برند استفاده کنید.

جمع‌بندی

کپشن اینستاگرام باید به جذاب‌ترین شکل ممکن نوشته شود. برای شروع طوفانی کپشن بایستی از عنوان جذاب و کاربردی استفاده کنید. همچنین توصیه ما برای اثرگذاری بیشتر، بکارگیری لحن صمیمی و دوستانه است. بنابراین بار دیگر نکات گفته شده را در چند خط مرور می‌کنیم تا در ذهنتان ماندگار شود.

شناسایی مخاطب هدف اولین گام قبل از نگارش کپشن اینستاگرام است. سپس با انجام استراتژی‌های مختلف مانند داستان‌سرایی، بکارگیری نقل قول و هشتگ‌گذاری اصولی در کپشن اینستاگرام با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنید.

امیدواریم محتوای این مقاله به سوالات ذهن شما پاسخ داده باشد. شک نکنید رعایت نکات ذکر شده و بررسی دقیق بازدهی کپشن‌ اینستاگرام می‌تواند به مدیریت پیج شما کمک شایانی کند.

برای بهره‌مندی از امکانات پلتفرم سودارو ثبت نام کنید

دریافت 50 سفارش رایگان، هدیه عضویت سودارو به شما