زمان خواندن 10 دقیقه

چگونه بهترین استراتژی سوشال مدیا طراحی کنیم؟

چگونه بهترین استراتژی سوشال مدیا طراحی کنیم؟

در سال 2022 کمتر کسی وجود دارد که با واژه سوشال مدیا بیگانه باشد. سوشال مدیا را می‌توان اینطور تعریف کرد، تمام رسانه‌های اجتماعی که ابزاری برای تعامل میان کاربران هستند. می‌توان گفت 90 درصد مردم از این شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با دوستان، آشنایان و بستگان خود استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از سوشال مدیا در جهان امروزی وجود دارد. اما ما در این مقاله سوشال مدیا را از دید یک دیجیتال مارکتر برای کسب‌و‌کارها بررسی می‌کنیم. درواقع به شما یاد می‌دهیم چگونه استراتژی سوشال مدیا را بچینید.

علاوه بر موارد فوق، بهترین سوشال مدیا برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای شما معرفی می‌کنیم. اگر تمایل دارید فروشگاه اینترنتی خود را در سوشال مدیا راه‌اندازی کنید، بایستی با استراتژی سوشال مدیا آشنا شوید. باید بتوانید تمام اهداف خود را در شبکه‌های اجتماعی در قالب استراتژی سوشال مدیا بنویسید.

سوشال مدیا

سوشال مدیا همانطور که تعریف کردیم، مجموعه‌ای از شبکه‌های اجتماعی هستند که برای فعالیت مشاغل اینترنتی تدوین شده‌اند. هر شبکه اجتماعی؟ بله، تمام شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام شامل سوشال مدیا می‌شوند. اما فعالیت در سوشال مدیا برای افزایش مشتری کافی نخواهد بود بایستی فعالیت در این شبکه‌های اجتماعی مطابق با استراتژی سوشال مدیا باشد.

 

استراتژی سوشال مدیا چیست؟

هنگامی که شما یاد بگیرید چگونه در سوشال مدیا فعالیت کنید، حتما کسب‌و‌کار شما رشد خواهد کرد. درواقع سوشال مدیا می‌تواند مکمل تلاش شبانه‌روزی شما درجهت افزایش مشتری باشد. اما چطور؟ از طریق تدوین استراتژی سوشال مدیا!

نوشتن استراتژی سوشال مدیا به شما کمک می‌کند به اهداف کوچک و بزرگتان در رسانه‌های اجتماعی برسید. تصور کنید آرزویی در دلتان دارید، چه می‌کنید؟ حتما فعالیت شما به شکلی خواهد بود که به آرزوی خود دست یابید. استراتژی سوشال مدیا نیز یعنی مراحل رشد کسب‌و‌کارتان را یکی یکی مطابق با برنامه طی کنید تا فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی بهینه شود. درنهایت کسب‌و‌کار شما رشد می‌کند و به درآمد حداکثری از فضای مجازی ختم می‌شود. حتما اولین سوالی که ذهن شما را درباره استراتژی سوشال مدیا درگیر می‌کند این است، بهترین رسانه اجتماعی برای فعالیت کدام است؟

 

بهترین سوشال مدیا برای فروشگاه‌های اینترنتی

معمولا انسان‌ها به دنبال فعالیت کمتر و سودآوری بالا هستند. بنابراین عمل برگزیدن بهترین پلتفرم برای راه‌اندازی فروشگاه‌ اینترنتی را با دقت بسیار زیاد انجام می‌دهند. بین تمام رسانه‌های اجتماعی از لحاظ عملکرد تفاوتی وجود ندارد یعنی نمی‌توان گفت لینکدین یا فیسبوک بهتر از اینستاگرام است.

شما بایستی مطابق با فعالیت فروشگاه و یا کسب‌و‌کارتان بهترین پلتفرم انتخاب کنید سپس استراتژی سوشال مدیا را بر آن پیاده کنید. بنابراین پاسخ سوال بهترین سوشال مدیا این است، بهترین رسانه برای افزایش توجه کاربران به فروشگاه اینترنتی شما وجود ندارد و پیشرفت شما ارتباط مستقیمی با استراتژی سوشال مدیا دارد.

بهترین سوشال مدیا

برای چیدن استراتژی سوشال مدیا از کجا شروع کنیم؟

نوشتن استراتژی سوشال مدیا نیاز به شناخت کامل کسب‌و‌کارتان و شبکه‌های اجتماعی دارد.

شناخت کسب‌و‌کارتان بدان معناست بدانید اهداف شما چیست و همچنین باید اطلاعات کاملی درباره شبکه اجتماعی خود داشته باشید. اطلاعات شما می‌تواند به این شکل باشد، محتوای متنی در شبکه اجتماعی شما پربازده است و یا محتوای تصویری! استراتژی سوشال مدیا یعنی همین چند جمله که تا ایجای مقاله ذکر کردیم. حال نوبت به نگارش پله پله استراژی سوشال مدیا رسید!

 

مرحله اول استراتژی سوشال مدیا، اهداف کسب‌و‌کارتان را تعیین کنید

گام اول در ساخت استراتژی سوشال مدیا، تعیین هدف با توجه به تلاش شما است. دوست دارید به چه چیزی در سوشال مدیا برسید؟ هدف شما نباید به گونه‌ای باشد که احتمال رسیدن به آن وجود نداشته باشد. توصیه ما این است که هدف خود را با کمک روش SMART مشخص کنید.

  • Specification (مشخص و منحصر به فرد)
  • Measurable (قابل اندازه‌گیری)
  • Attainable (قابل دستیابی)
  • Relevent (مرتبط با حوزه کاری)
  • Timely (زمان محدود)

تاکید ما بر دو ویژگی، قابل دسترس بودن و مدت زمانی مشخص است. اگر بدون تعیین زمان، یک هدف بزرگ مشخص کنید؛ درصورت شکست شاید هرگز نتوانید موفقیت کسب‌و‌کارتان را تصور کنید. بنابراین اهداف ابتدایی شما واقع‌بینانه و قابل دستیابی باشد، تا گام به گام مراحل موفقیت را طی کنید.

تعیین هدف فعالیت در سوشال مدیا

راهنمای تعیین هدف استراتژی سوشال مدیا

نگارش استراتژی سوشال مدیا در هر رسانه اجتماعی متفاوت است. برای مثال شما در اینستاگرام فعالیت می‌کنید و افزایش فالوور و تبدیل فالوور به مشتری معیار موفقیت در پلتفرم اینستاگرام است. حال اهداف خود را مطابق با این نمونه می‌نویسید. مثال دیگر می‌تواند درباره سایت شما باشد. هرچه نرخ کلیک و ترافیک سایت شما بالاتر باشد، کسب‌و‌کار شما رونق بیشتری پیدا می‌کند. شما بایستی به دنبال سرنخ باشید تا در ایجاد استراتژی سوشال مدیا موفق عمل کرده باشید. این سرنخ می‌تواند افزایش مشتری و یا افزایش تعامل میان شما و کاربران باشد.

 

مرحله دوم استراتژی سوشال مدیا، در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید

برای تعیین استراتژی سوشال مدیا بایستی ویژگی‌های مخاطبان خود را بررسی کنید! به عبارت دیگر شما بایستی یک کاربر ایده‌آل فرضی را تصور کنید که می‌تواند مشتری شما باشد. برای تصور و درنهایت ایجاد مشتری به مجموعه‌ای از سوالات همانند سوالات زیر پاسخ دهید.

  • سن
  • جنسیت
  • موقعیت مکانی
  • شغل مشتری

شما با کمک این روش، می‌تواند بهترین استراتژی سوشال مدیا را مطابق با نظر مشتری خود تدوین کنید. سپس نحوه تعامل با آنها را اصلاح کنید. در این گام نیز مهم است مخاطبان شما از کدام شبکه‌های اجتماعی هستند زیرا هر پلتفرم سبک و نوع مشتری متفاوتی دارد. برای مثال محتوایی که در لینکدین بسیار جذاب است، شاید مخاطبی برای پلتفرم اینستاگرام ایجاد نکند. بنابراین شناخت مخاطب می‌تواند دومین گام برای ایجاد بهترین استراتژی سوشال مدیا باشد. درنهایت شما می‌توانید در کمترین زمان تشخیص دهید آیا در حال حاضر مخاطب محتوای شما جز مخاطب فرضی و ایده‌آل شما است یا خیر!!!

همچنین بخوانید: نحوه برخورد با مشتری در اینستاگرام

مرحله سوم استراتژی سوشال مدیا، رقبای مرتبط با حوزه کاری‌تان را بشناسید

تجزیه‌و‌تحلیل رفتار رقبا به شما این امکان را می‌دهد، کارهای بسیار زیادی درجهت بهبود استراتژی سوشال مدیا بر کسب‌و‌کارتان اعمال کنید. تنها بررسی رقبای موفق کافی نیست، شما با تجزیه‌و‌تحلیل رقبای نه چندان خوب خود از اشتباهات در آینده جلوگیری می‌کنید.

نکته مهم در این گام این است که تمام فعالیت رقبا را درنظر بگیرید. برای مثال امکان دارد، رقیب شما در فضای پلتفرم اینستاگرام فعالیت خوبی نداشته باشد ولی دارای وبسایت با ترافیک بالا باشد. از این طریق پی می‌برید رقبای شما بر چه پلتفرمی متمرکز هستند. حتی شما با شناسایی رقبا می‌توانید از نحوه تعامل آنها الگوبرداری کنید. الگوبرداری کردن یعنی شما به دنبال یک ایده برای افزایش قدرت تصمیم‌گیری در ایجاد استراتژی سوشال مدیا هستید.

آنالیز رقبا در سوشال مدیا

توجه کنید، برای مدت زمانی مشخص تحلیل رقبا را انجام ندهید. شما برای ایجاد استراتژی سوشال مدیا لازم دارید، همیشه به رفتار رقبا و قدم‌های آنها توجه کنید.

 

مرحله چهارم استراتژی سوشال مدیا، شبکه اجتماعی خود را انتخاب کنید

خب تا به اینجای کار برای طراحی استراتژی سوشال مدیا، هدف خود را مشخص کرده سپس مخاطب هدف خود را تعیین کرده‌اید. در مرحله بعد با بررسی رفتار رقبا حتما متوجه ترافیک‌ها در فضای در پلتفرم‌های مختلف شده‌اید. حال بایستی تصمیم بگیرید، در چه پلتفرمی فعالیت کنید. بار دیگر به سوالات زیر پاسخ دهید و استراتژی سوشال مدیا را مطابق با پاسخ‌هایتان بنویسید.

  • مخاطب هدف فرضی من از کدام پلتفرم استفاده می‌کند؟
  • کیفیت فعالیت من در کدام شبکه اجتماعی بالاتر است؟
  • رسالت هر پلتفرم چیست؟

آخرین سوال فوق در جهت تدوین استراتژی سوشال مدیا، بسیار قابل تامل است. باید بدانید فضای هر پلتفرم چگونه است تا شما در آن به دنبال مخاطب هدف خود باشید. برای مثال اگر دارای برند آرایشی هستید که تبلیغات شما ویدئو محور است، یوتیوب و اینستاگرام می‌تواند بهترین پلتفرم برای شما باشد. شما با استفاده از این دو پلتفرم علاوه بر فروش، شرایط را برای ایجاد سرگرمی فراهم می‌کنید. سپس راهی پیدا خواهید کرد که استراتژی سوشال مدیا خود را تنظیم کنید.

بنابراین ممکن است در ابتدا انتخاب شبکه اجتماعی برای تدوین استراتژی سوشال مدیا دشوار باشد ولی با کمی دقت می‌توانید بهترین پلتفرم را انتخاب کنید.

انتخاب بهترین پلتفرم برای فعالیت در سوشال مدیا

مرحله پنجم استراتژی سوشال مدیا، محتوای جذاب تهیه کنید

هر رسانه اجتماعی، محتوای جذاب مخصوص به خود را دارد. مرحله پنجم برای تدوین استراتژی سوشال مدیا، ساخت بهترین محتوا است. آیا می‌دانید، ساخت بهترین محتوا به چه عواملی بستگی دارد؟

  • بررسی محتوای رقیب
  • طراحی تقویم تولید محتوایی
  • تعیین عوامل تاثیرگذار بر مخاطب

حال که با عوامل ساخت بهترین محتوای برای ایجاد استراتژی سوشال مدیا آشنا شدید، به ترتیب هر کدام را توضیح می‌دهیم.

بررسی محتوای رقیب

ممکن است شما پلتفرم خود را انتخاب کرده باشید ولی به دنبال الهام گرفتن برای تولید محتوا باشید. از محتوای رقیبان خود الگو بردارید ولی هرگز تقلید نکنید. حتی با بررسی محتوای رقیب می‌توانید خط فکری مشخصی برای ساخت استراتژی سوشال مدیا ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه انتخاب موضوع تولید محتوا برای اینستاگرام

طراحی تقویم تولید محتوایی

نقش تقویم تولید محتوایی در تدوین استراتژی سوشال مدیا بسیار مهم است. درواقع شما برای اینکه بهترین استراتژی سوشال مدیا بنویسید بایستی بصورت برنامه‌ریزی شده محتوا تولید کنید.

طراحی تقویم تولید محتوایی برای کسب‌و‌کارهایی که در چندین پتفرم فعالیت می‌کنند، مفید است. این عمل به شما کمک می‌کند، بدانید عنوان محتوای شما چیست و در چه تاریخی بارگذاری خواهد شد. در نتیجه سرعت فعالیت شما پس از نوشتن استراتژی سوشال مدیا رشد می‌کند و می‌توانید بطور منظم فعالیت کنید. در آخر باید بدانید، بهترین مزیت طراحی تقویم تولید محتوایی صرفه‌جویی در زمان شما است.

طراحی تقویم تولید محتوایی

تعیین عوامل تاثیرگذار بر مخاطب

تصور کنید شما بهترین محتوا و با کیفیت بالا می‌سازید اما جذب مخاطب انجام نمی‌شود. یعنی شما استراتژی سوشال مدیا خوبی طراحی نکرده‌اید. بررسی کنید، چه عواملی روی مخاطب تاثیر می‌گذارد. نتایج این تحقیق می‌تواند از طریق پرسش از مخاطبان و یا تجزیه‌و‌تحلیل فعالیت مخاطبان به دست آید.

 

مرحله ششم استراتژی سوشال مدیا، بهینه‌سازی تولید محتوا

تدوین استراتژی سوشال مدیا نیازمند شناخت قالب‌های تولید محتوایی است. برای مثال کسانی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند نتایج نشان داده، ریلز بهترین قالب تولید محتوا در جهت افزایش مشتری است. سعی کنید بهترین لحن برای تولید محتوای خود علاوه بر فرمت تولید محتوایی مشخص کنید.

علاوه بر نکات فوق به پیام محتوای خود نیز توجه کنید. اگر به تازگی کسب‌و‌کارتان را راه‌اندازی کردید، پیام محتوای شما نباید مستقیم تبلیغ و فروش را بیان کند. توصیه می‌شود، در ابتدا مسیر بایستی محتوای شما 80 درصد آموزشی باشد و تنها 20 درصد تبلیغ محصول یا برند باشد.

یکی دیگر از استراتژی سوشال مدیا، تعداد پست‌های شما است. بهینه کردن تولید محتوا می‌تواند با تعداد پست‌ها اتفاق بیفتد. بنابراین تعداد پست‌های رسانه‌های اجتماعی میزان تعامل شما با مخاطب تعیین می‌کند. شما با کمک همین نکته حتی می‌توانید تقویم تولید محتوایی منحصر به فردی برای ایجاد استراتژی سوشال مدیا تهیه کنید.

 

مرحله آخر استراتژی سوشال مدیا، KPI

شاخص کلیدی عملکردی (KPI)؛ به شما نشان می‌دهد عملکرد شما درجهت تدوین استراتژی سوشال مدیا چگونه بوده است. شما به کمک این تکنیک می‌توانید پی ببرید آیا استراتژی سوشال مدیا شما مسیر درستی طی کرده است یا خیر!

بازبینی مستمر فعالیت شما در سوشال مدیا می‌تواند طبق عوامل زیر باشد:

  • نرخ مشارکت و تعامل کاربران
  • ترافیک وبسایت شما
  • درآمد خالص حاصل فعالیت با استراتژی
  • احساس عمیق کاربران نسبت به محتوای کسب‌و‌کار شما
  • تعداد لایک و یا کامنت
  • دستیابی به مخاطب هدف

هر مدت شما بایستی فعالیت خود را در راستای بهینه‌سازی استراتژی تولید محتوا بازنگری کنید. شاید تصور کنید این تکنیک بسیار ساده است و فعالیت شما طبق همین تکنیک بی‌فایده خواهد بود. توجه کنید، طراحی استراتژی سوشال مدیا شما تنها با بازبینی مستمر فعالیت‌تان در رسانه‌های اجتماعی تکمیل می‌شود.

 

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله به دنبال بهترین استراتژی سوشال مدیا نبودیم بلکه هدف این مقاله هدفمند کردن اهداف شما و رشد کسب‌و‌کار شما است. بنابراین سعی کنید خودتان با توجه به کسب‌و‌کارتان بهترین استراتژی سوشال مدیا بنویسید. اغلب کسانی که در راه خود مطمئن نیستند، فعالیت خود را بازنگری نمی‌کنند یعنی مرحله آخر برای تدوین استراتژی سوشال مدیا را نادیده می‌گیرند. بار دیگر می‌گوییم فعالیت شما زمانی سودآور می‌شود که تکنیک آخر انجام دهید.

تمامی نکات و تکنیک‌های این مقاله به این معنی است که استراتژی سوشال مدیا بایستی مجموعه‌ای از تمام استدلال‌ها باشد. این نکته را به یاد داشته باشید، استراتژی سوشال مدیا را هرگز بر اساس فرضیات ننویسید.

 

برای بهره‌مندی از امکانات پلتفرم سودارو ثبت نام کنید

دریافت 50 سفارش رایگان، هدیه عضویت سودارو به شما