زمان خواندن 12 دقیقه

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی: نحوه انجام آن، انواع، ابزارها و نکات

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی: نحوه انجام آن، انواع، ابزارها و نکات

زمانه در حال تغییر است. بازاریابی رسانه های اجتماعی چیزی بیشتر از چندبار پست کردن مطلب در روز در فیس بوک و توییتر است. اگر می خواهید برند خود را بسازید، مشتریان احتمالی خود را بدست آورید و فروش را افزایش دهید، باید برروی آن کار کنید و زمان بگذارید.

باید از رقبای فراوان، سر و صدای رسانه‌های اجتماعی متمایز شوید و حتی با اینفلوئنسرها، افراد مشهور و دیگر نام های بزرگ رقابت کنید.شما به یک استراتژی رسانه اجتماعی درخشان نیاز دارید.

اغلب، مانند هر بازاریابی ابتکاری، متوجه می‌شوید که باید از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی سنتی فاصله بگیرید و به طور مداوم راه‌های جدیدی برای دستیابی به مشتریان هدف خود بیابید.

محبوبیت TikTok اهمیت به‌روز ماندن با دنیای دیجیتالی در حال تغییر را پررنگ می‌کند تا فرصت‌های کلیدی را از دست ندهید.

تعاریف راهنمای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

 در اینجا برخی از اصطلاحات رایج وجود دارد که باید هنگام توسعه استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی خود بدانید.

محتوا

 محتوا همان چیزی است که در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید. این محتوا می تواند یک به روز رسانی وضعیت فیس بوک، یک ویدیو در اینستاگرام، یک توییت و غیره باشد.

محتوا در اشکال مختلف وجود دارد و شما باید آن رامتناسب با هر پلتفرم انتخاب کنید. با این حال، آنچه که حتی از محتوا مهمتر است، متن است.

آیکون صفحات اجتماعی

متن

 گری واینرچوک گفت: «محتوا پادشاه است، اما متن خداست». به عنوان مثال، ممکن است یک جوک عالی داشته باشید، اما اگر آن را در جایی در یک پست وبلاگ 3000 کلمه ای قرار دهید، افراد کمی احتمالاً آن را می‌بینند. با این حال همان جوک، در توییتر، به عنوان یک توییت ممکن است بسیار دیده شود.

به علاوه، هرکسی می‌تواند سرگرم شود. وقتی به ریتوییت‌شده‌ترین و خنده‌دارترین توییت‌های تاریخ نگاه می‌کنیم، می‌توانیم ببینیم که حتی سیا [1]ارزش استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد سر و صدای مثبت را درک می‌کند.

مخالف این موضوع هم صدق می‌کند. بسته بندی کل پست وبلاگ در یک توییت به سختی امکان پذیر است، بنابراین سعی کنید یک فراخوان خوب برای اقدام با چند هشتگ مرتبط به جای آن انجام دهید. و این ما را به هشتگ می رساند.

احتمالاً دیگر تا الان خبردارید که هشتگ‌ها ابزار بسیار رایجی هستند که مردم از آن برای اضافه کردن اطلاعات متا در تقریباً همه کانال‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. توییتر، فیس بوک، اینستاگرام و پینترست همگی از هشتگ استفاده می کنند تا به شما اجازه دهند موضوع محتوای خود را توصیف کنید یا آن را به عنوان بخشی از ترندهای[2] فعلی علامت گذاری کنید.

هشتگ‌ها پیداکردن محتوای شما را برای کاربران آسان می‌کنند و بنابراین احتمال اینکه آنها آن را به اشتراک بگذارند بیشتر می شود.

آموزش صفر تا صد تولید محتوا در اینستاگرام

اشتراک گذاری‌ها

اشتراک گذاری‌ها دلیل رواج و انتشار دنیای رسانه های اجتماعی است. وقتی مردم با محتوای شما درگیر می شوند و با آن تعامل دارند، این خوب است. اما وقتی آن را به اشتراک می گذارند، زمان جشن گرفتن است.

یک ابزار رسانه اجتماعی عالی برای اندازه گیری اشتراک گذاری‌ها و تأثیر کلی محتوا،  BuzzSumo است.

هرچه اشتراک گذاری بیشتر باشد، افراد بیشتری محتوای شما را دوست دارند. اشتراک‌ گذاری‌ها بهترین شکل تعاملی است که مردم می توانند داشته باشند.

مشارکت

این یک اصطلاح کلی است که به نحوه تعامل مردم با محتوایی که تولید می کنید اشاره دارد. این مشارکت می تواند یک لایک، واکنش، نظر یا اشتراک گذاری باشد. همه این‌ها خوب هستند، اما اشتراک گذاری جای خود را دارد.

اکنون که برخی از تعاریف رسانه های اجتماعی را پوشش داده ایم، بیایید نگاهی به ارکان اصلی رسانه های اجتماعی بیندازیم.

ارکان اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی

 شکی در این نیست که این روزها، کسب و کار شما باید در رسانه های اجتماعی باشد و باید حداقل بخشی از تلاش های بازاریابی (و بودجه) خود را روی استراتژی رسانه های اجتماعی خود متمرکز کنید.

با 4.48 میلیارد نفر که دارای حساب های رسانه های اجتماعی هستند، دنیایی از مشتریان احتمالی وجود دارد که هر کسب و کاری می تواند به سادگی با ورود به سیستم و ایجاد محتوای درخشان به آنها دسترسی داشته باشد.

برندهایی مانند BooHoo،  Depopو Chipotle در رسانه های اجتماعی برتری دارند و یک دلیل ساده وجود دارد: آنها ستون های اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی را ادغام می کنند.

پنج رکن اصلی وجود دارد. بیایید یکی یکی درباره آنها صحبت کنیم.

  1. استراتژی

 یک استراتژی بازاریابی درست در رسانه های اجتماعی، شاهرگ حضور شما در رسانه های اجتماعی است. بدون استراتژی، زمان را تلف می کنید، بعید است به اهداف خود برسید، و به احتمال زیاد برای دستیابی به مخاطب هدف خود با مشکل مواجه می‌شوید.

اگر نمی‌دانید استراتژی محتوا درست چیست باید بگویم یک استراتژی محتوا درست شامل ارائه «محتوای مناسب، به افراد مناسب، در زمان مناسب» است.

در ابتدایی ترین شرایط، یک استراتژی محتوا به شما کمک می کند تا به اهداف تجاری خود دست یابید و شما را قادر می سازد تا:

  • محتوا ارزشمند ایجاد کنید
  • مشارکت ایجاد کنید
  • تغییرات را افزایش دهید

یک استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی خوب دارای اهداف مشخص، برنامه های مشخص برای رسیدن به آن اهداف است و باید قابل اندازه گیری باشد.

در نهایت، باید معیارهایی را تعیین کنید تا ببینید اوضاع چگونه پیش می‌رود و آیا باید رویکرد خود را تغییر دهید.

  1. برنامه ریزی و انتشار

رسانه‌های اجتماعی ابزار قدرتمندی هستند، اما نمی‌توانید بدون برنامه‌ریزی به انتشار محتوا بپردازید.

هنگامی که در حال برنامه ریزی محتوا هستید، مطمئن شوید که

  • مخاطبان خود را می‌شناسید: برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود، باید جمعیت شناسی مخاطبان را بشناسید.
  • بر روی کیفیت تمرکز می‌کنید: کیفیت محتوا به اندازه کمیت مهم است.
  • برند خود را در نظر دارید: همراستا بودن با برندتان بسیار مهم است.

وقتی نوبت به انتشار می رسد، یک قانون طلایی وجود دارد: ثبات. یک برنامه منظم انتشار باعث می شود افراد برای اطلاعات بیشتر برگردند.

 

برنامه ریزی

 

  1. گوش دادن و تعامل

 محتوای خود را برنامه ریزی کنید و بالاتر از همه، در واقع با مخاطبان خود تعامل داشته باشید. بازخورد شما ممکن است همیشه مثبت نباشد. اما، اگر تغییراتی ایجاد نکنید، لحن پاسخ‌های شما نیز تغییر نمی‌کند.

گوش دادن و تعامل همه بخشی از یک تحول دیجیتال موفق هستند، به خصوص اگر قصد دارید تجربه کلی مشتری را ارتقا دهید.

همچنین شایان ذکر است که گوش دادن اجتماعی فقط گوش دادن به تجربه مشتری نیست. گوش دادن می تواند به شما اجازه دهد:

  • روندهای جدید را انتخاب کنید
  • جریان های جدید درآمد را شناسایی کنید
  • بینش صنعت را به دست آورید
  • اینفلوئنسرها را در جایگاه خود پیدا کنید

برای شروع گوش دادن اجتماعی به کمک نیاز دارید؟ Hootsuite  یک ابزار مقدماتی رایگان برای اندازه گیری عبارات کلیدی و هشتگ ها دارد.

  1. تجزیه و تحلیل

موفقیت هر کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی به تجزیه و تحلیل برای ردیابی و جمع آوری داده ها بستگی دارد. بدون این اطلاعات، نمی توانید:

  • رفتار کاربر را درک کنید
  • استراتژی خود را اصلاح کنید
  • پیدا کنید که کدام پلتفرم برای برند شما بهتر کار می کند
  • کشف بهترین زمان برای ارسال
  • رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید

 

هنگامی که همه اینها را داشته باشید، با اطمینان خواهید فهمید که چه چیزی کار می کند و چه چیزی نه. به این ترتیب می توانید زمان بیشتری را صرف کارهایی کنید که عملی هستند و کمتر وقتتان را تلف کنید. تجزیه و تحلیل به نوبه خود، تصمیماتی را که برای کمپین‌های آینده می‌گیرید آگاه می‌سازد و میزان موفقیت را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به طور مشابه، تست A/B برای تعیین اینکه چه محتوا، طراحی، CTA  و غیره بهترین عملکرد را دارند عالی است. اگر متوجه شده باشید انواع خاصی از محتوا نسبت به پست‌های دیگر تعامل دو برابری دریافت می‌کنند، روی آنها مانور دهید.

به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار کوچک دارید، فالوورهایتان به احتمال زیاد خانواده و دوستانی خواهند بود که بینش شخصی و پست های جشن را دوست خواهند داشت، چون به شما و موفقیت هایتان اهمیت می دهند.

تولید محتوای با کیفیت بالا که مخاطبانتان به آن علاقه ای ندارند به این معنی است که سطوح تعامل کاهش می یابد. باید قبل از شروع به تغذیه از طریق آن وبلاگ های صنعت روشنگر، روی اطمینان از ظاهر شدن پست های شما در بازخوردهای افراد کار کنید.

  1. تبلیغات

 برای هر کسی که به دنبال مخاطب است، تبلیغات رسانه‌های اجتماعی ارزش کاوش را دارد. با وجود تقریباً 2.89 میلیارد کاربر فعال ماهانه فقط در فیس بوک، این مقدار باورنکردنی است.

سه نوع اصلی تبلیغات رسانه های اجتماعی عبارتند از

  • ارگانیک: محتوایی که بازدیدها را به طور طبیعی جذب می کند و شما برای آن هزینه ای پرداخت نمی کنید.
  • پولی: محتوایی که یک سازمان از آن حمایت مالی می کند و در نتیجه پست کردن آن هزینه دارد.
  • به دست آمده: محتوایی که به صورت رایگان به صورت اشتراک گذاری، لایک و نظر داده شده است.

روش های مختلفی برای تبلیغ در شبکه های اجتماعی وجود دارد. به عنوان مثال، شما می توانید:

  • محتوا ایجاد کنید: شامل پست ها و ویدیوها می شود.
  • تبلیغ محتوا کنید: پست هایی ایجاد کنید که تبلیغ/حمایت می شوند.
  • با افراد تعامل داشته باشید: در گروه های مرتبط با صنعت خود فعال شوید، با تأثیرگذاران در صنعت خود تعامل داشته باشید و غیره.
  • دنبال کنندگان را افزایش دهید: افراد را با کار خود آشنا کنید تا با ایجاد و به اشتراک گذاری محتوایی که برای آنها جذاب باشد، برند شما را دنبال کنند.
  • لینک‌های دانلود را ارائه دهید: فایل های PDF، مقالات سفید[3]، پاورپوینت ها، ویدیوها، پادکست ها و غیره را در کانال ها و پروفایل‌های اجتماعی خود ارائه دهید.

علاوه بر این، اگر هدف شما افزایش شناخت برند، ایجاد وفاداری و افزایش نرخ تبدیل است، تبلیغات می‌تواند راهگشا باشد.

جدا از این ارکان اصلی، شما همچنین باید:

  • اطمینان حاصل کنید که محتوای خود را بر روی یک جایگاه خاص یا جمعیت شناسی متمرکز کرده اید
  • با اینفلوئنسرها، برندها و مشتریانی که می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید، ارتباطات با کیفیت برقرار کنید
  • با مطالب و نظرات خود ارزش افزایی کنید

در نهایت، اطمینان حاصل کنید که در رسانه های اجتماعی در دسترس هستید تا مشتریان شما بدانند که می توانند با شما ارتباط برقرار کنند. فقط منتظر بازخورد نباشید. دعوتش کنید!

بیشتر بخوانید: معرفی انواع روش های دیجتال مارکتینگ

انواع مختلف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

به غیر از لایک‌های فیس بوک، توییتر و اینستاگرام، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی اشکال مختلفی دارد، مانند:

  • بازاریابی محتوا/ تولید محتوا
  • تبلیغات / حمایت مالی
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • مدیریت رسانه‌های اجتماعی / مدیریت جامعه
  • رسانه پولی
  • ایجاد دنبال کنندگان خود
  • مشارکت در کمپین‌ها
  • بررسی ها

اگر در مورد رشد برند خود جدی هستید، فقط بر روی سایت های بزرگ با مخاطبان گسترده تمرکز نکنید. اگرچه آنها نقطه‌ی شروع مشخصی هستند، اما به دنبال راه های متفاوت و خلاقانه تر برای درگیر کردن مشتریان احتمالی خود و پیشروی باشید.

همچنین، در حالی که در حال بررسی برخی از این روش‌ها هستید، ببینید که کدام محتوا برای هر کانال برای بهینه‌سازی نتایج شما بهتر عمل می‌کند.

چگونه یک استراتژی بازاریابی رسانه اجتماعی بسازیم

استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای هر کسب و کاری که به دنبال حداکثر استفاده از حضور آنلاین خود است، حیاتی است.

بهترین راه برای ایجاد یک استراتژی رسانه اجتماعی موفق، تمرکز بر عوامل زیر است:

  • مخاطب هدف
  • محتوا
  • تعامل
  • کانال های اجتماعی

بسیاری از شرکت‌ها در تلاش هستند تا از طریق رسانه‌های اجتماعی به جمعیت هدف خود برسند. این راهی برای ایجاد یک برند، افزایش وفاداری مشتری و ایجاد بازاریابی دهان به دهان [4]است.

هیچ استراتژی درستی برای همه وجود ندارد. اولین قدم این است که بدانید مخاطبان هدف شما کجا در رسانه های اجتماعی حضور دارند و به چه چیزی علاقه دارند. اگر می‌خواهید حداکثر دید و تعامل با محتوای خود را داشته باشید، گام بعدی این است که بهترین زمان‌های روز یا هفته را برای پست گذاشتن در این پلتفرم‌ها تعیین کنید.

در نهایت، مطمئن شوید که با پست‌های خود سازگار هستید و فقط به این دلیل که احساس می‌کنید هیچ لایک یا نظری دریافت نمی‌کنید، پست خود را متوقف نکنید، لایک و نظرات خودشان می‌آیند!

علاوه بر این، باید:

اهدافی را تعیین کنید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید.

مخاطبان خود و خواسته ها و نیازهای فردی آنها را درک کنید

معیارهای دستیابی را برای ردیابی تعیین کنید. اینها به اهداف شما بستگی دارد. برای مثال، اگر به دنبال تعامل هستید، تاثیرات (impressions)  را دنبال کنید.

  • محتوایی ایجاد کنید که مردم بر روی آن کلیک کنند. این بدان معناست که محتوای الهام‌بخش، داستان‌های خبری، پاسخ دادن به سوالات و پست گذاری در زمان‌های بهینه را به اشتراک بگذارید.
  • استراتژی خود را در صورت نیاز ارزیابی و به روز کنید.

ابزارهای بازاریابی رسانه های اجتماعی

اکثر کسب و کارها می توانند از حضور در رسانه های اجتماعی بهره ببرند، اما بسیاری از صاحبان مشاغل وقت کافی ندارند. راه حل چیست؟

ابزار رسانه های اجتماعی

این ابزارها بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال هستند و به کاربران این امکان را می‌دهند که عملکرد پست‌های خود را اندازه‌گیری کنند، محتوا ایجاد و منتشر کنند، با مشتریان در رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنند و موارد دیگر.

آنها در سه دسته اصلی قرار می گیرند: مدیریت رسانه های اجتماعی، تبلیغات اجتماعی و تولید محتوا.

  • پلتفرم های پست کردن: این ابزارها به شما کمک می کنند تا انتشار را در پلتفرم های مختلف مانند فیس بوک، اینستاگرام و لینکدین خودکار کنید. برخی از آنها ویژگی‌های زمان بندی را نیز ارائه می دهند. ابزارهای محبوب عبارتند از Agorapulse، Bufferو SproutSocial.
  • ایجاد و مراقبت از محتوا: این ابزارها به شما کمک می کنند تا در عرض چند دقیقه محتوایی مانند ویدیو، نمایش اسلاید یا GIF برای پست های فیس بوک یا توییتر ایجاد کنید. ContentStudio، Drum Up، و Content Gems تنها برخی از سایت های موجود هستند.
  • تبلیغات اجتماعی: شامل تبلیغات فیس بوک و توییتر است که به شما امکان می دهد محتوای خود را برای مخاطبان خاص تبلیغ کنید.

همچنین مجموعه‌ای از ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی برای کمک به انتشار، زمان‌بندی پست‌ها، نظارت و تحلیل رقابتی برای ساده‌تر کردن کارها وجود دارد.  به Hootsuite یا SocialPilot  که در بالا ذکر شدند فکر کنید.

علاوه بر این، در مورد ابزارهای بازاریابی رسانه های اجتماعی یک بازیگر اضافی وجود دارد: افراد. اگر به دلیل نداشتن یک بازاریاب داخلی (یا شما یک بازاریاب داخلی هستید) تحقیق می کنید، در کمک گیری اصلاً خجالت نکشید، آژانس های بازاریابی در سراسر جهان ابزارهای عالی برای تولید محتوا، برنامه ریزی، استراتژی و خدمات مشاوره هستند

 

[1] سازمان اطلاعات مرکزی

[2] چیزی که متداول است.

[3] مقاله‌ سفید در حقیقت به محتوای مقاله‌ ای اطلاق می‌شود که حاوی اطلاعات بسیار مفیدی برای کسب‌ و کار هاست و هدف از نگارش آن درک یک مشکل خاص و تصمیم‌ گیری صحیح در مورد یک معضل یا ارائه‌ اطلاعاتی است که کمک می‌کند فرآیند انتخاب در مورد خرید یک محصول یا دریافت یک خدمت پیچیده و گران‌ قیمت ساده‌ تر شود.

[4] بازاریابی دهان به دهان یا WOMM همان مخفف (Word Of Mouth Marketing!) به طور کلی یعنی تأثیرگذاری فعال و برانگیختن طبیعی گفت‌وگوهای حول یک برند، سازمان، محصول و یا رویداد.

برای بهره‌مندی از امکانات پلتفرم سودارو ثبت نام کنید

دریافت 50 سفارش رایگان، هدیه عضویت سودارو به شما