زمان خواندن 9 دقیقه

انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ

انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی دیجیتال! امروزه اینترنت تقریبا در دسترس همه افراد است اما همچنان تعداد این افراد در حال افزایش می‌باشد. این بدان معناست با پیشرفت تکنولوژی، بقا و پیشرفت کسب‌و‌کارها نیز مستلزم حضور فعال در فضای آنلاین است. بازاریابی همواره برای برقراری ارتباط بین فروشنده و کاربر الزامی است. در حالت کلی بازاریابی به دو شکل آنلاین و سنتی انجام می‌شود ولی بازاریابی‌های سنتی یا آفلاین بدلیل گستردگی استفاده از اینترنت همانند گذشته موثر نیستند.

در حال حاضر مهم‌ترین شیوه ارتباط با مشتری و کاربر دیجیتال مارکتینگ است. در دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی و ارائه خدمات با استفاده از کانال‌های مختلف مانند اینستاگرام و از طریق دستگاه‌های دیجیتالی صورت می‌گیرد. حال ممکن است شما به فکر افزایش سهم بازار کسب‌و‌کارتان باشید، رشد سریع بسیاری از کسب‌و‌کارها با روش‌های دیجیتال مارکتینگ امکان‌پذیر است. تا به امروز، تصویر واضحی از دیجیتال مارکتینک به مردم نمایش داده نشده است و یا اکثر مردم اطلاعات اندکی درباره روش‌های دیجیتال مارکتینگ دارند. استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟ ما در این مقاله با معرفی روش‌های دیجیتال مارکتینگ به ضرورت وجود این نوع از بازاریابی می‌پردازیم.  

 

پیشنهاد می شود: ساخت فروشگاه آنلاین متصل به اینستاگرام و شبکه های اجتماعی در سودارو

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

روش‌های دیجیتال مارکتینگ:

  1. بهینه‌سازی موتورهای جست‌‌جو (SEO)
  2. بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  3. بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)
  4. تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)
  5. بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)
  6. ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
  7. ویدئو مارکتینگ (Video Marketing)
  8. بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
  9. بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
  10. اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
  11. روابط عمومی آنلاین (Online PR)
  12. بازایابی درونگرا (Inbound Marketing)

 

بهینه‌سازی موتورهای جست‌و‌جو

سئو یا همان بهینه‌سازی موتور‌های جست‌و‌جو یکی از روش‌های مهم و هدفمند در دیجیتال مارکتینگ است. وقتی کسی عبارتی را در گوگل سرچ می‌کند، موتورهای جست‌و‌جو گوگل آن را تشخیص می‌دهند. سئو، انجام مراحلی است که به وبسایت یا محتوای شما کمک می‌کند در صفحه اول گوگل قرار گیرد همچنین میزان دریافتی ترافیک را افزایش می‌دهد. سئو در دیجیتال مارکتینگ یک نوع تبلیغات رایگان است که بطور غیرمستقیم رابطه پایداری بین مشتری و خریدار ایجاد می‌کند. عناصر اصلی سئو در دیجیتال مارکتینگ شامل سئو درون صفحه، سئو فنی و سئو خارج از صفحه است.

  • سئو درون صفحه: سئو درون صفحه بر ساخت محتوای باکیفیت در وبسایت شما تمرکز دارد. استفاده از عناوین مناسب، کلمات و عبارات کلیدی از عوامل کسب رتبه بالاتر در گوگل است.
  • سئو خارج از صفحه: سئو خارج از صفحه مجموعه‌ای از بهینه‌سازی‌هایی است که روی خود وبسایت انجام می‌شود. برای مثال، کسب بک‌لینک یکی از موارد مهم سئو خارجی و درنهایت پیشرفت در دیجیتال مارکتینگ است.
  • سئو فنی: سئو فنی پیچیده تر از نوع‌های دیگر است که روی باطن وبسایت شما اتفاق می‌افتد. ساخت یک وبسایت با سرعت بالاتر نتیجه موفقیت در سئو فنی وبسایت شما است.

 

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ یک استراتژی نو در جهت افزایش رشد ترافیک، جذب و حفظ مشتری است. در بازاریابی محتوا شما باید محتوایی تولید کنید که گزینه مورد علاقه مخاطب است. شما می‌توانید از طریق نوشتن در وبلاگ‌ها، انتشار کتاب‌های الکترونیکی و محتوای صوتی به نیاز مخاطب رسیدگی کنید. بازاریابی محتوا گام موثری است که باعث رشد کسب‌و‌کار شما می‌شود. بنابراین از بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ غافل نشوید.

آموزش همه نکات تولید محتوا در اینستاگرام

بازاریابی تولیدمحتوای باکیفیت

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

کلید دیجیتال مارکتینگ موفق، بازایابی در رسانه‌های اجتماعی است. تعامل با مخاطب در رسانه‌های اجتماعی چیزی فراتر از تصورات ما است که اکثر جنبه‌های دیجیتال مارکتینگ ‌را پوشش می‌دهد. اگر در پلتفرم اینستاگرام تازه‌کار هستید و یا دارای کسب‌و‌کار نو در این پلتفرم هستید، می‌توانید بطور همزمان در سایر پلتفرم‌ها مانند فیس‌بوک، لینکدین و پینترست فعالیت کنید. هدف این روش در دیجیتال مارکتینگ، اشتراک‌گذاری محتواها و افزایش بازدید در رسانه‌های اجتماعی مختلف است.

 

تبلیغات کلیکی

یکی از رایج‌ترین تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات کلیکی است. شما به‌ازای هر کلیکی که دریافت می‌کنید بایستی هزینه لازم را پراخت کنید. همچنین هنگامی که مخاطب عبارت خاصی را وارد می‌کند، شما از طریق این نوع از تبلیغات صفحه خود را به نمایش می‌گذارید. علاوه بر گوگل در سایر پلتفرم‌ها نیز این نوع تبلیغات پرطرفدار است. در فیس‌بوک کاربران با انتشار پست یا تصاویر با مخاطبان مرتبط با حوزه کسب‌و‌کارشان هزینه پرداخت می‌کنند.

 

بازاریابی وابسته

بازایابی وابسته نوعی از روش نوین در دیجیتال مارکتینگ است که اجازه همکاری با سایر شرکت‌ها و پلتفرم‌های پرطرفدار را می‌دهد. درواقع بازایابی وابسته محولات دیگران را تبلیغ می‌کند و با هر بار فروش مقداری پورسانت دریافت می‌کند. این روش دیجیتال مارکتینگ، یک تاکنیک هوشمند برای افزایش درآمد است. از کانال‌های بازاریابی وابسته می‌توان به YouTube Partner Program اشاره کرد.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای جدید از بازاریابی ایمیل در دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند. استفاده از این روش در دیجیتال مارکتینگ تقریبا قدیمی است اما با این حال یک روش سریع و مستقیم برای ارتباط با مخاطب است. توصیه می‌شود در ایمیل مارکتینگ از جملات کوتاه، روانشناسی رنگ‌ها و ایمیل‌های شخصی‌سازی شده استفاده کنید. همچنین بهتر است فرستادن ایمیل‌های خوش‌آمدگویی را نیز در بازایابی ایمیل قرار دهید.

هدف استفاده از ایمیل مارکتینگ افزایش تولید و فروش، حفظ مشتریان قدیمی، ترغیب کردن مشتری به خرید و تعامل با مخاطبان است. به نظر می‌رسد اگر این روش مقرون به‌صرفه درست انجام گیرد باعث موفقیت چشم‌گیر کسب‌و‌کارها می‌شود.

 

ویدئو مارکتینگ

بازایابی ویدئویی یکی از ارکان دیجیتال مارکتینگ است. کسب‌و‌کارها از ویدئوها در تبلیغات و معرفی محصولات استفاده می‌کنند. همچنین اگر شما دارای یک صفحه آموزشی هستید می‌توانید از ویدئوها درجهت افزایش بازدهی عملکرد خود بکار ببرید. به زبان ساده این روش باعث تحول ارتباط بین مشتری و سازنده محتوا می‌شود. ویدئو مارکتینگ حتی باعث بهبود سئو نیز می‌شود.

آمار نشان می‌دهد در پلتفرم پینترست، مردم در هر روز یک میلیارد ویدئو می‌بینند. حال بنظر شما نادیده گرفتن این روش از دیجیتال مارکتینگ آسیب جدی به کسب‌و‌کار شما نمی‌زند؟ همچنین جالب است بدانید مخاطبان تمایل بیشتری برای اشتراک‌گذاری ویدئوها نسبت تصاویر دارند.

 

بازاریابی پیامکی

بازایابی پیامکی همانند ایمیل مارکتینگ است اما در شرایط اضطراری کاربرد بیشتری دارد. هزینه استفاده از این روش در دیجیتال مارکتینگ بسیار اندک است بنابراین اگر دارای یک کسب‌و‌کار کوچک هستید، بازاریابی پیامکی انتخاب مناسبی برای شما می‌باشد.

بازاریابی پیامکی سریع‌تر از سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. مزیت دیگر بازاریابی پیامکی نسب به ایمیل مارکتینگ در تعداد کاراکترهای متن است. لازم نیست همانند ایمیل از متن‌های طولانی برای ارسال پیام استفاده کنید. به همین دلیل متون بازاریابی اکثرا باز می‌شوند و میزان پاسخگویی بالایی نیز دارند.

 

بازاریابی موبایلی

اخیرا اعلام شده، ارتباط کاربران فضای مجازی با موبایل نسبت به سایر دستگاه‌ها بهتر بوده است. موبایل مارکتینگ یعنی بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ بر اساس دستگاه موبایل تعریف شود. سعی کنید در بازاریابی موبایلی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را ایجاد کنید. برای مثال از ایمیل شخصی‌سازی شده، بازاریابی پیامکی و محتوای سازگار با موبایل استفاده کنید. اگر کسب‌و‌کارشما دارای بازاریابی موبایلی باشد، شک نکنید میزان بازدید از وبسایت شما افزایش خواهد یافت. علاوه بر موارد فوق در بازاریابی موبایلی دسترسی به مخاطب در هر زمان به راحتی امکان‌پذیر است.

 

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ، زیربنای تمام فعالیت‌های شما است. درواقع شما می‌توانید تنظیماتی را تعیین کنید تا کاربازاریابی سریع‌تر و بهتر انجام شود و خطای انسانی نیز کاهش یابد.

خبرنامه‌های ایمیل مثالی از اتوماسیون بازاریابی است. در این روش هدفمند، ایمیل‌های موردنظر بصورت خودکار به افراد ارسال می‌شود. خبرنامه‌های ایمیل شما تنها برای افرادی ارسال می‌شود که علاقه‌مند به دیدن این پیام هستند. درنتیجه این نوع روش دیجیتال مارکتینگ منجر به افزایش مشتریان وفادار می‌شود. همچنین با کمک اتوماسیون بازاریابی مدیریت پیام‌ها، کمپین‌های تبلیغاتی و برنامه‌ریزی هزینه کمتری دارد.

 

روابط عمومی آنلاین

بدون شک در دنیای امروزی دیجیتال مارکتینگ شرکت‌ها و مشاغل با روابط عمومی آنلاین بسیار موفق عمل می‌کنند. روابط عمومی آنلاین روشی نوین در ایجاد تبلیغ غیرمستقیم برند کسب‌و‌کار شما است. برای داشتن یک روابط عمومی آنلاین خوب ارتباط با خبرنگاران و افراد مشهور در حوزه کسب‌و‌کارتان را فراموش نکنید. درواقع از این طریق فرصتی عالی برای ارائه خدمات و محصولات کسب‌و‌کارتان فراهم می‌شود. همچنین می‌توانید با ایجاد ارتباط کلامی آنلاین با روابط عمومی حس ارزشمند بودن را در مخاطب ایجاد کنید.

 بهتر است این تکنیک دیجیتال مارکتینگ درکنار سایر روش‌ها استفاده شود تا اثربخشی برند شما در ذهن مخاطب افزایش یابد.

 

بازایابی درونگرا

بازایابی درونگرا باعث ایجاد ارتباط اولیه مخاطب با کسب‌و‌کار شما می‌شود. حال چه عواملی در بازایابی درونگرا موثر هستند؟

دربازاریابی درونگرا، سه عامل جذب، تعامل و احساس رضایت نقش دارند. ابتدا شما باید با ارائه محتوای ارزشمند و جذاب مانند اطلاعات مرتبط با شروع یک کسب‌و‌کار و یا اطلاعاتی در ارتباط با حل یک چالش، توجه مخاطب را جلب کنید. برای مثال شما در بازاریابی درونگرا می‌توانید از وبلاگ نویسی بجای تبلیغات پاپ‌آی استفاده کنید. همچنین سئو نیز می‌تواند در جذب مخاطب نقش موثری ایفا کند. پس از جذب مشتری بایستی تعامل شکل گیرد. با توجه به نیاز کسب‌و‌کارتان از ابزارهای مختلف برای تعامل بهره بگیرید. شما می‌توانید با ایجاد چت زنده و یا وبینارهای مختلف مخاطب را درگیر کنید. اگر فروشگاه اینترنتی بزرگی را مدیریت می‌کنید، عامل سوم نقش کلیدی در بازاریابی درونگرا سیستم شما دارد. درواقع شما باید برای افزایش احساس رضایت در مشتری‌ها پس از خرید، راه‌های پشتیبانی را افزایش دهید.

 

مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ در فضای کسب‌و‌کار امروزی توجه زیادی را کسب کرده است. بطور کلی مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  • ساخت یک وبسایت در دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد برند خود را در بازار جهانی گسترش دهید.
  • در دیجیتال مارکتینگ وفاداری و اعتماد مشتری‌ها افزایش می‌یابد.
  • دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی مقرون به صرفه است.
  • نتایج و تجزیه‌و‌تحلیل‌ها در دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه‌گیری است.
  • بازاریابی شخصی‌سازی شده در دیجیتال مارکتینگ به راحتی انجام می‌گیرد. 

کار گروهی در دیجیتال مارکتینگ

 

سخن آخر برای یک دیجیتال مارکتینگ موفق

تحقیقات مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد در سه سال گذشته حداقل 5 درصد به میزان استفاده افراد بزرگسال از فضای آنلاین و مجازی افزوده شده است. در حال حاضر بسیاری از مشتری‌ها برای خرید از فضای آنلاین استفاده می‌کنند. قطعا در آینده نیز بسیاری از کسب‌و‌کارهای سنتی بدلیل دیجیتال مارکتینگ از بین می‌روند. بنابراین شما با استفاده از دیجیتال مارکتینگ مسیری نجات‌بخش برای کسب‌و‌کارتان تعریف می‌کنید. هر چه سریع‌تر وارد دیجیتال مارکتینگ شوید، پایه‌های کسب‌و‌کارتان محکم‌تر می‌شود.

 

برای بهره‌مندی از امکانات پلتفرم سودارو ثبت نام کنید

دریافت 50 سفارش رایگان، هدیه عضویت سودارو به شما