زمان خواندن 5 دقیقه

مزایای تجارت الکترونیک نسبت به خرده فروشی سنتی

مزایای تجارت الکترونیک نسبت به خرده فروشی سنتی

 

وقتی فهرست مزایای تجارت الکترونیک برای مشاغل و مشتریان که در ذیل آمده را می‌خوانید، متوجه خواهید شد که تجارت الکترونیک هدف نهایی خرده فروشی است.

1) رفع محدودیت‌های جغرافیایی

اگر صاحب یک فروشگاه هستید، محدود به منطقه جغرافیایی هستید که می‌توانید در آن خدمات ارائه کنید. با راه اندازی یک وب سایت تجارت الکترونیک همه جهان عرصه فعالیت شماست. علاوه بر این، با ظهور تجارت موبایلی به معنای ( تجارت الکترونیک بر بستر موبایل ) همه محدودیت‌های جغرافیایی به جا مانده برطرف شده است.

2) با بازدید از موتورهای جست‌وجو مشتریان جدیدی کسب کنید.

مغازه خرده فروشی با برندسازی و ارتباطات گردانده می‌شود. علاوه بر این دو عامل، خرده فروشی آنلاین نیز با ترافیک موتورهای جست‌و‌جو اداره می‌شود. مشتریان به آسانی یک لینک در نتایج موتورهای جست‌و‌جو را دنبال کرده و وارد یک وب سایت تجارت الکترونیک می‌شوند که تا به حال اسمی از آن نشنیده بودند. این حجم از ترافیک اضافی می‌تواند نقطه عطفی برای برخی مشاغل تجارت الکترونیک باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

3) هزینه‌های پایین

یکی از بارزترین مزایای تجارت الکترونیک، هزینه پایین آن است. بخشی از این هزینه‌های پایین می‌تواند به شکل تخفیف در قیمت‌ها به مشتریان منتقل شود. در اینجا به برخی از شیوه‌هایی که در آن هزینه‌ها می‌توانند از طریق تجارت الکترونیک کاهش یابند، اشاره شده است:

  • تبلیغات و بازاریابی: ترافیک رایگان موتور جست‌و‌جو، پرداخت به ازای هر کلیک و ترافیک شبکه‌های اجتماعی، از جمله کانال‌های تبلیغاتی مقرون به صرفه هستند.
  • پرسنل: اتوماتیک شدن تسویه حساب، صدور صورت حساب، پرداخت‌ها، مدیریت موجودی کالا و سایر فرآیندهای عملیاتی تعداد کارمندان مورد نیاز برای راه اندازی تجارت الکترونیک را کاهش می‌دهد.
  • ملک: این مورد نیاز به فکر کردن ندارد. یک تاجر تجارت الکترونیک به مکان فیزیکی خاصی نیاز ندارد.

 

خرید آسان اینترنتی

 

4) پیدا کردن سریع‌تر محصول

دیگر به قرار دادن سبد خرید در جای مناسب خود یا گشتن برای محصول مورد نظرتان نیاز ندارید. در یک وب سایت تجارت الکترونیک مشتریان می‌توانند مستقیما بر روی قیمت مورد نظر کلیک کنند، یا با استفاده

از کادر جست‌و‌جو انتخاب محصول خود را محدود کنند. بعضی سایت‌ها انتخاب‌های مشتری و لیست‌های خرید را ذخیره می‌کنند تا خرید مجدد را آسان کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی 12 اپلیکیشن برتر بازاریابی  دیجیتال در سال 2022

5) حذف هزینه و زمان سفر

طی مسافت‌های طولانی برای پیدا کردن فروشگاه دلخواه‌شان امری عادی است. تجارت الکترونیک به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا با چند کلیک ساده از فروشگاه مشابه به طور مجازی بازدید کنند.

 

حذف هزینه و زمان سفر

 

6) امکان مقایسه خرید

تجارت الکترونیک مقایسه هنگام خرید را آسان می‌کند. چندین خدمات آنلاین وجود دارد که به مشتریان اجازه می‌دهد تجار مختلف تجارت الکترونیک را جست‌و‌جو کرده و مناسب‌ترین قیمت‌ها را پیدا کنند.

7) امکان معامله، چانه‌زنی،کوپن، و خرید عمده

گرچه روش‌های فیزیکی برای معامله، چانه زنی، کوپن و خرید عمده وجود دارد، ولی خرید آنلاین انجام آن‌ها را بسیار راحت‌تر می‌کند. اگر مشتری یک کوپن تخفیف عمده برای خرید گوشت بوقلمون در یک فروشگاه و دستمال توالت در فروشگاهی دیگر داشته باشد، نمی‌تواند از هر دو تخفیف بهره مند شود. ولی با خرید آنلاین و چند کلیک ساده این کار شدنی است.

8) ارائه اطلاعات فراوان

حجم اطلاعاتی که در یک فروشگاه فیزیکی به نمایش در می‌آید، محدود است. آموزش دادن به کارمندان برای پاسخگویی به مشتریانی که به اطلاعاتی درباره مجموعه‌ای از محصولات نیاز دارند، دشوار است. وب سایت‌های تجارت الکترونیک می‌توانند اطلاعات اضافی را به آسانی در دسترس مشتریان قرار دهند. اکثر این اطلاعات از فروشندگان کسب می‌شود و به دست‌ آوردن یا حفظ آن هزینه‌ای ندارد.

9) ایجاد ارتباط هدفمند

با استفاده از اطلاعاتی که مشتری در فرم ثبت نام ارائه می‌کند و با قرار دادن فایل‌های کوکی[1] بر روی کامپیوتر مشتری یک تاجر تجارت الکترونیک می‌تواند به اطلاعات زیادی درباره مشتریان خود دسترسی داشته باشد. این کا به نوبه خود می‌تواند برای ارتباط با پیام‌های مرتبط استفاده شود. مثلا اگر به دنبال محصولی خاص در سایت آمازون هستید، به طور خودکار لیست‌هایی از سایر کالاهای مشابه برایتان نمایش داده خواهد شد. همچنین، سایت آمازون احتمالا ایمیلی را در مورد محصولات مرتبط برای‌تان ارسال می‌کند.

 

خرید راحت با مشاهده محصولات در سایت

 

10) همواره در دسترس باشید

ساعات کار فروشگاه‌ها اکنون محدود است. وب سایت‌های تجارت الکترونیک هیچ وقت تعطیل نیستند. از نظر بازرگانان، این موضوع تعداد سفارش‌های دریافتی‌شان را افزایش می‌دهد. از نظر مشتریان، فروشگاهی که همیشه باز است، خرید از آن راحت تر است.

11) بازارهایی برای محصولات خاص ایجاد کنید.

خریداران و فروشندگان کالاهای خاص، پیدا کردن یکدیگر در دنیای واقعی را دشوار می‌دانند. در بستر آنلاین مشتری محصول را در موتورهای جست‌و‌جو پیدا می‌کند. خرید قطعات کهنه می‌تواند نمونه‌ای از این مورد باشد. امروز به جای دور انداختن تجهیزات کهنه به دلیل عدم وجود قطعات یدکی، می‌توان آن‌ها را به راحتی در سایت‌های خرید و فروش آنلاین قرار داد.

آیا متقاعد شدید که کسب‌و‌کارتان می‌تواند از شگفتی‌های تجارت الکترونیک بهره‌مند شود؟

 

 

 

 

[1]  کوکی یک فایل است که یک وب سایت آن را برای حفظ اطلاعات بر روی کامپیوترتان قرار می‌دهد و می‌تواند شامل اطلاعاتی باشد که در آن سایت وارد کرده‌اید، مانند ایمیل، آدرس، شماره تلفن، و سایر اطلاعات شخصی.

برای بهره‌مندی از امکانات پلتفرم سودارو ثبت نام کنید

دریافت 50 سفارش رایگان، هدیه عضویت سودارو به شما