زمان خواندن 8 دقیقه

اصطلاحات کاربردی در اینستاگرام

اصطلاحات کاربردی در اینستاگرام

اینستاگرام یک پلتفرم اجتماعی است که در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها مانند توییتر و فیسبوک از محبوبیت بالایی برخوردار است. در چند سال اخیر، ثبت‌نام کاربران در اینستاگرام رشد چشمگیری داشته است. شما با استفاده از این شبکه اجتماعی می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌های خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید. درواقع اینستاگرام فرصت طلایی برای تعامل با سایر افراد، سازمان‌ها و شرکت‌های معروف ایجاد کرده است.

می‌توان گفت، درحال حاضر فعالیت در اینستاگرام به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌ است. اما ممکن است کار کردن با این پلتفرم برای افراد مبتدی یا کسب‌و‌کارها سخت و دشوار باشد. به‌ نظر شما نحوه عملکرد این شبکه اجتماعی محبوب چگونه است؟ چه اصطلاحاتی را برای شروع فعالیت در اینستاگرام باید بلد باشیم؟

اگر به‌عنوان یک فرد مبتدی قصد دارید در اینستاگرام فعالیت کنید، لازم است بطور کامل با این برنامه آشنا شوید.  ما در این مقاله، اصطلاحات پرکابرد را در اینستاگرام بررسی کردیم. البته در ادامه مطالب با برخی اصطلاحات مهم و پیشرفته برای افراد حرفه‌ای نیز آشنا می‌شوید.

پیشنهاد ویژه برای صاحبان پیج کاری در اینستاگرام: ساخت فروشگاه آنلاین متصل به اینستاگرام و شبکه های اجتماعی با سودارو

اصطلاحات رایج اینستاگرام برای افراد مبتدی

فهم و دانستن این اصطلاحات تاثیر بسزایی در نحوه کارکردن شما با اینستاگرام دارد.

پروفایل (Profile):

پروفایل اینستاگرام، قسمتی است که دارای نام کاربری، عکس کاربر و یک بیوگرافی از صاحب پیج است. شما در این قسمت می‌توانید پست‌ها و استوری خود را مشاهده کنید. بطور پیش فرض و پس از ثبت نام در اینستاگرام، پروفایل بصورت عمومی است یعنی تمام کاربران می‌توانند پست‌ها و استوری‌ها را مشاهده کنند. اگر تنظیمات پروفایل را خصوصی کنید، هر کاربری که از پروفایل شما بازدید می‌کند نمی‌تواند استوری‌ها و پست‌های شما را ببیند. بنابراین کاربران ابتدا از طریق پروفایل با شما آشنا می‌شوند.

 

بیو (Bio):

بیو در قسمت پروفایل قرار دارد. بهتر است برای تعامل با سایر کاربران و معرفی پیج، این بخش را تکمیل کنید. می‌توانید از متن، ایموجی و یا هشتگ استفاده کنید.

 

فید (Feed):

اولین صفحه پس از ورود به اینستاگرام، صفحه فید است. برای مشاهده قسمت فید در اینستاگرام، بایستی روی آیکن Home کلیک کنید. در این صفحه، پست‌ و استوری‌های کاربران دیگر را مشاهده می‌کنید. اگر می‌خواهید پست‌ها و استوری‌های دوستان، آشنایان و یا سایر کاربران اینستاگرام را در این قسمت ببینید، حتما باید این افراد جز فالووینگ‌های شما باشند. در ادامه اصطلاحات فالووینگ و فالوور را نیز شرح دادیم.

 

فالوور (Follower):

اگر کاربر اینستاگرام، صفحه شما را دنبال کند، یک فالوور محسوب می‌شود. به عبارتی این افراد می‌توانند به مطالب منتشرشده توسط صاحب پیج (استوری، هایلایت و پست) دسترسی داشته باشند.

حتما بخوانید: ترفندهای افزایش فالوور واقعی در اینستاگرام

فالووینگ (Following)

اگر صاحب پیج، کاربران دیگر را دنبال یا فالو کند، در قسمت فالوئینگ پروفایل اینستاگرام نشان داده می‌شود. شما از این طریق می‌توانید پست‌ و استوری افرادی را که دنبال کردید، مشاهده کنید. زمانی که شخصی شما را فالو کرده باشد سپس شما او را فالو کنید، یعنی شما به آن شخص فالوبک دادید.

 

پست (Post):

به محتوای منتشرشده در اینستاگرام توسط صاحب پیج، پست می‌گویند. پست می‌تواند ویدئو یا عکس باشد.

 

لایک (Like):

لایک در لغت به معنا علاقه است. اگر محتوای خاصی در پیج‌ها مورد علاقه شما است، می‌توانید با دوبار کلیک کردن روی پست لایک کنید. همچنین در آپدیت جدید لایک استوری نیز اضافه شده است.

 

پست در اینستاگرام

 

استوری (Stories):

استوری اینستاگرام، بخش محبوب و هیجان‌انگیز این پلتفرم است که در قسمت فید نمایش داده می‌شود. استوری‌ها می‌توانند ویدئو 15 ثانیه‌ای یا عکس باشند اما کاربران برای مشاهده استوری‌ها محدودیت زمانی دارند. پس از 24 ساعت استوری‌ها بطور خودکار از صفحه فید ناپدید می‌شوند. فالوورهای شما می‌توانند استوری‌ها را لایک کنند یا کامنت بگذارند.

 

هایلایت (Highlights):

شما می‌توانید استوری‌های خود را در قسمت هایلایت اینستاگرام دسته‌بندی کنید تا پس از 24 ساعت حذف نشوند. بنابراین فالوئینگ‌ها پس از 24 ساعت نیز می‌توانند استوری‌ها را مشاهده کنند. برای مثال می‌توانید هایلایت سفر را با استفاده از استوری‌های مربوط به سفر ایجاد کنید.

 صفر تا صد ساخت هایلایت حرفه ای در اینستاگرام

منشن (Mention):

منشن در لغت به معنای اشاره کردن و نام بردن است. وقتی بخواهید در پست یا استوری اینستاگرام به فردی اشاره کنید از اصطلاح منشن استفاده می‌کنید. برای مثال اگر استوری کاربری به شما مربوط می‌شود، کاربر شما را در استوری منشن می‌کند. علاوه بر استوری می‌توانید در کپشن عکس‌ها نیز از منشن کردن استفاده کنید. برای استفاده از این قابلیت بایستی پیش از نوشتن آی دی کاربر مورد نظر، کاراکتر @  بگذارید. اگر افرادی که منشن می‌کنید جز فالوئینگ‌ها باشند، بطور خودکار حساب کاربری آنها نمایش داده می‌شود.

 

تگ (Tag):

تگ در لغت به معنای برچسب زدن یا علامت زدن است. برای مثال زمانی که عکس گروهی از دوستان خود منتشر می‌کنید؛ می‌توانید با استفاده از این قابلیت، آی دی‌های مورد نظر را روی پست تگ کنید. برای تگ کردن نیز کاراکتر @ را قبل از آی دی فراموش نکنید.

 

هشتگ:

در اینستاگرام محتواهای بسیار زیادی قرار دارد. هشتگ، این محتواها را دسته‌بندی می‌کند تا دسترسی به آنها آسان‌تر باشد. مکان هشتگ‌ها اصولا در انتهای کپشن است و می‌توانید حداکثر 30 هشتگ بکار برید.

 

Reels:

ریلز، قابلیت جدید اینستاگرام است. شما می‌توانید محتواهای ویدئویی 15 تا 30 ثانیه‌ای را با کاربران خود به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید محتواها را با صدا، موسیقی و افکت‌های مختلف ویرایش کنید. برخلاف استوری، ریلز پس از 24 ساعت ناپدید نمی‌شود و ممکن است در اکسپلور نیز قرار گیرد.

 

سیو (Save):

ویژگی سیو در اینستاگرام همانند پینترست است. شما می‌توانید عکس‌ها و ویدئوها را در قسمت save برای استفاده شخصی ذخیره کنید. برای این کار باید روی نماد سمت راست پست کلیک کنید سپس محتوای مورد نظر سیو می‌شود.

 

لایو (Live):

لایو همانند استوری در قسمت فید نشان داده می‌شود. روزانه بیش از 500 میلیون نفر از این قابلیت اینستاگرام استفاده می‌کنند که عدد چشمگیری است. لایو، به کاربران این امکان را می‌دهد بصورت زنده ویدئو شما را ببینند. به عبارتی شما می‌توانید در لحظه با کاربران ارتباط برقرار کنید. مدت زمان لایو در آپدیت جدید اینستاگرام 4 ساعت است و پس از اتمام می‌توانید آن را سیو کنید.

 

بخش لایو در اینستاگرام

 

IGTV:

در گذشته اشتراک‌گذاری ویدئوها در اینستاگرام دارای محدودیت زمانی بود یعنی نمی‌توانستید ویدئویی را با مدت زمان بیشتر از 60 ثانیه آپلود کنید. اما در آپدیت جدید این چالش را حل کرده است. با استفاده از قابلیت IGTV، صاحب پیج می‌تواند ویدئوهای یک تا ده دقیقه را به راحتی آپلود کند و با سایر کاربران به اشتراک بگذارد.

 

دایرکت:

شما می‌توانید از قسمت DM اینستاگرام برای پیام دادن، اشتراک گذاری تصویر و ارسال پیام گروهی استفاده کنید. همچنین این بخش قابلیت تماس ویدئویی با یک کاربر و یا بصورت گروهی دارد.

 

بلاک (Block):

وقتی کاربری را در اینستاگرام بلاک می‌کنید، آن فرد نمی‌تواند پیج شما و محتواهای آن را مشاهده کند. جالب است بدانید در صورت بلاک کردن، فرد مورد نظر دیگر نمی‌تواند پیج شما را در قسمت سرچ اینستاگرام جست‌و‌جو کند.

 

ریپورت (Report):

ریپورت نیز مانند بلاک، به بخش امنیت پیج‌ها در اینستاگرام اختصاص دارد. هر زمانی که محتوای نامناسبی در پیج‌ها مشاهده کردید، می‌توانید آن را گزارش دهید. کارشناسان اینستاگرام گزارش شما را بررسی می‌کنند و درصورت نیاز و دریافت ریپورت‌های متعدد اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

 

اکسپلور:

اکسپلور به معنای جست‌و‌جو و کاوش است. در قسمت اکسپلور، پست‌های سایر کاربران از سراسر جهان نمایش داده می‌شود. پست‌های این قسمت بر اساس الگوریتم اینستاگرام و با توجه به علایق شما و فالوورهای پیج تعبیه شده است.

نمایه اولیه اینستاگرام و بخش اکسپلور

 

Mute:

زمانی که نمی‌خواهید از انتشار عکس ها و ویدئوهای پیج دوستان و آشنایان باخبر شوید، میوت کردن گزینه خوبی است. علاوه بر پست‌ها می‌توانید استوری‌ها را نیز میوت کنید، البته همچنان به صفحه پروفایل شخص مورد دسترسی دارید.

 

اصطلاحات مهم اینستاگرام برای افراد حرفه‌ای

فعالیت گسترده در اینستاگرام مستلمزم احاطه کامل بر اصطلاحات و عبارت‌های مهم این پلتفرم است. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم علاوه بر اصطلاحات مقدماتی فوق، به بررسی اصطلاحات پیشرفته نیز بپردازیم.

 

اطلاعات آماری (Insight):

قسمت اینسایت برای بررسی دقیق پیج شما الزامی است. شما با آنالیز این قسمت اطلاعات و آمار کاربردی درباره فالوورها، پست و استوری به دست می‌آورید.

 

گلدن تایم پیج:

پس از تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات آماری کاربران در اینستاگرام، می‌توانید ساعت‌های فعالیت فالوورها را مشخص کنید.

 

فلاپ:

زمانی که پست و استوری‌ ما شامل موضوعات بحث برانگیزی باشد که یکسری از قوانین را نقض می‌کنند، به اصطلاح فلاپ اتفاق می‌افتد. در این صورت محتوای پیج ما به برخی مخاطبان نشان داده نمی‌شود و مانع رشد پیج خواهد شد.

 

ایمپرشن و ریچ:

ممکن است کاربران زیادی پست‌های پیج شما را به تعداد دفعات بالا ببینند. تعداد دفعاتی که کاربران پست و استوری شما را مشاهده کنند در بخش ایمپرشن ذکر می‌شود. بسیاری از افراد ایمپرشن را با reach اشتباه می‌گیرند. درواقع ریچ، تعداد کاربرانی است که محتوای شما را بازدید کنند. برای مثال اگر یک نفر پست را 15 بار ببیند، مقدار ریچ آن پست یک است.

 

 

اصطلاحات عامیانه

F4F:

اصطلاح F4F یعنی اگر پیج من را فالو کردی، پیج شما را حتما فالو می‌کنم.

 

L4L:

شما با استفاده از این اصطلاح از کاربران میخواهید، محتوای پیج شما را لایک کنند تا شما نیز محتوای آنها را لایک کنید.

 

S4S:

اصطلاح S4S به معنای شات متقابل است.

 

C4L:

اگر این اصطلاح را بکار برید از فرد مورد نظر درخواست می‌کنید، کامنت بگذارد تا شما نیز این عمل را انجام دهید.

 

سخن آخر

دانستن اصطلاحات این مقاله برای استفاده و عملکرد بهتر از اینستاگرام ضروری است. لذا سعی کنید زبان اینستاگرام را به‌خوبی یاد گیرید و از اصطلاحات عامیانه برای تعامل با سایر کاربران استفاده کنید.

 

برای بهره‌مندی از امکانات پلتفرم سودارو ثبت نام کنید

دریافت 50 سفارش رایگان، هدیه عضویت سودارو به شما