زمان خواندن 8 دقیقه

نحوه ارسال سفارشات برای جذب اعتماد مشتری

نحوه ارسال سفارشات برای جذب اعتماد مشتری

هدایت مسیر کسب‌و‌کار شما در جهت جذب مشتری موضوعی است که نیاز به استراتژی بازاریابی دارد. شاید شما بتوانید تعداد بازدیدکنندگان و فالوورهای خود را افزایش دهید اما نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری کمی چالش برانگیز است. استراتژی بازاریابی، نیازهای مشتریان و مخاطبان شما را ردیابی می‌کند سپس به دنبال چاره‌ای برای حل مشکلات مخاطبان می‌گردد.

جذب مشتری نیز در این مسیر یکی از چالش‌های افزایش درآمد و شناخته‌تر شدن برند کسب‌و‌کار شما است. استراتژی بازاریایی برای جذب مشتری، راه‌های مختلفی مانند ارسال به موقع سفارشات و بسته‌بندی مناسب ارائه کرده است. هر دو روش می‌تواند به بازگشت سرمایه سپس افزایش درامد شما کمک کند!

حال ما در این مقاله درباره یکی از راه‌های جذب مشتری یعنی زمان ارسال سفارشات بحث می‌کنیم. به نظر شما ارسال سفارشات به موقع در فرایند جذب مشتری موثر است؟ آیا می‌توان اول سفارشات را ثبت سپس آماده کرد؟

با سودارو در کمترین زمان فروشگاهت رو بساز! 

اعتماد و جذب مشتری

زیگ زیگلار، سخنران معروف و مشهور امریکایی می‌گوید: "اگر مردم شما را دوست داشته باشند، به شما گوش خواهند دارد و اگر به شما اعتماد کنند، با شما معامله خواهند کرد"

جمله فوق بیانگر اهمیت بالای نقش اعتماد در جذب مشتری است. زمانی که اعتماد در مشتری شما شکل گیرد به راحتی می‌توانید با چالش‌های بعدی کنار بیایید. درواقع اعتماد در فرایند جذب مشتری آنقدر اهمیت دارد که می‌تواند فرد را ترغیب به خرید از فروشگاه اینترنتی شما کند. نه تنها اعتماد در جذب مشتری جدید اهمیت دارد بلکه به راحتی مشتریان قدیمی جز وفاداران کسب‌و‌کار شما خواهند شد. بنابراین یک مشتری که اعتماد بیشتری نسبت به ارسال به موقع محصولات دارد، بسیار راحت‌تر خریدهای بعدی را از فروشگاه شما ثبت می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه از ریزش مشتری جلوگیری کنیم؟

چگونه با ارسال سفارشات اعتماد مشتری را بالا ببریم؟

ابتدا شما بایستی بدانید چه زمانی پس از سفارش، می‌توان ارسال را انجام دهید. تصور کنید استراتژی بازاریابی شما برای ورود مخاطب به فروشگاه اینترنتی موفق عمل کرده، به اصطلاح جذب مشتری انجام می‌شود. حال کاربر تصمیم می‌گیرد سفارش را ثبت کند.

در این زمان چند حالت برای سفارش محصول وجود دارد:

  • کاربر زمان ارسال کالا را مشاهده می‌کند و بدلیل مدت زمان بالا پشیمان می‌شود. در این شرایط فرایند انتهایی جذب مشتری بخوبی صورت نگرفته است.
  • حالت دوم برای زمانی است که سفارش مشتری بایستی شخصی‌سازی شود. حال جذب مشتری انجام شده ولی مدت زمان ارسال کالا زمانبر است. چه کنیم؟ ممکن است در مرحله آخر جذب مشتری شکست بخوریم؟
  • توضیحات محصول در کپشن واضح و کامل است و ذکر شده ارسال سفارشات زمانبر می‌باشد. همه می‌دانیم مشتری نمی‌تواند تاخیر در ارسال محصول را تحمل کند ولی اگر در کپشن با ترفند غیرمستقیم دلیل ارسال سفارشات در مدت زمان بالا ذکر شود، به احتمال زیاد جذب مشتری انجام خواهد شد. ولی چگونه و با چه ترفندی؟
  • حالت آخر برای کسب‌و‌کارهای بدقول است که می‌تواند آثار مخربی در فرایند جذب مشتری داشته باشد.

ارسال به موقع محصولات پس از ثبت سفارش

انتظارات مشتری هر روز درحال افزایش است، بنابراین شما بایستی شرایط لازم را برای برآورده کردن خواسته مردم فراهم کنید. بهتر است با مشتریان خود شفاف و صادق باشید تا جذب مشتری انجام شود. مشتری قبل از ارسال باید بداند، هزینه ارسال چقدر است و چند روز طول می‌کند تا سفارشات به دستش برسد. همچنین بهتر است شرایط بازگشت کالا مانند هزینه حمل‌و‌نقل را برای مشتری توضیح داده باشید. تنها زمانی می‌توانید جذب مشتری با نرخ بالا داشته باشید که نکات فوق را رعایت کرده‌باشید.

 

زمان ارسال سفارشات آماده برای جذب مشتری

اگر محصولات شما در فروشگاه اینترنتی موجود است یعنی نیازی به تهیه کالای مورد نظر ندارید. در این زمان ارسال سفارشات در مدت زمان خیلی کم انجام می‌شود. می‌توانید در کپشن محصولات از عبارات زیر برای جذب مشتری استفاده کنید، همچنین بهتر است در کنار این عبارات ایموجی نیز بکار برید.

  • ارسال سریع سفارشات به کلیه نقاط کشور
  • ارسال سفارشات در 2 الی 4 روز کاری
  • برای ثبت سفارش و اطلاع از تاریخ ارسال محصول به دایرکت مراجعه کنید

آخرین عبارت فوق را زمانی می‌توانید در کپشن بنویسید که محتوای کپشن و تصویر محصول برای جذب مخاطب قوی باشد. توصیه ما این است مدت زمان ارسال محصول در کپشن وارد کنید زیرا تاریخ دقیق ارسال محصول می‌تواند باعث جذب مشتری شود. همچنین می‌توانید کالاهایی که فروش بالایی را ثبت کرده‌اند به مقدار زیاد در انبار محصولات خود نگهداری کنید. شما از این طریق در فرایند جذب مشتری نسبت به رقیبان خود پیروز می‌شوید.

 

زمان ارسال سفارش در کسب‌و‌کارهای تازه‌کار برای جذب مشتری

حتما تعداد سفارشات کسب‌وکارهای تازه‌کار در ابتدای مسیر شغلی بسیار کم است. به همین دلیل آنها زمانی که تعداد مشخصی سفارش دریافت کردند، ارسال می‌کنند. پیشنهاد ما این است در ابتدای کار، سفارشات را حتی یک عدد به موقع ارسال کنید. ارسال به موقع و زود محصول می‌تواند به محتواسازی شما و جذب مشتری کمک کند.

درواقع شما سفارش مشتری را ارسال می‌کنید سپس بایستی از مشتریان خود نظرشان را درباره محصول و ارسال کار می‌پرسید. حال می‌توانید یک هایلایت رضایت مشتری در اینستاگرام ایجاد کنید و یا اگر وبسایت فروشگاهی دارید، از مشتریان بخواهید نظرشان را در قسمت نظرات محصول بنویسند. هایلایت رضایت مشتریان و نظرات مشتریان در وبسایت ابزارهای قدرتمندی در جهت ترغیب مشتری به خرید و جذب مشتری هستند. بنابراین هرچه بازاریابی محتوای شما بهتر باشد، جذب مشتری بهتری خواهید داشت.

ارسال سفارش زودتر از موعد در کسب‌و‌کارهای تازه‌کار

نکته بعدی درجهت جذب مشتری درباره بسیاری از کسب‌و‌کارهای تازه‌کار است که محصول آنها دستساز است. مسلما فرایند آماده کردن محصولات در این فروشگاه‌ها نیاز به زمان بالایی دارد. بسیاری از مشتریان نیز بدلیل تجربه تاخیر زیاد و شرایط بد حمل‌و‌نقل محصول از این فروشگاه‌ها خرید نمی‌کنند. شما می‌توانید در کپشن محصول اینطور بنویسید، اگر محصول بصورت شکسته به دستتان رسید، حتما دوباره ارسال می‌شود. جملات شما مسیر جذب مشتری را روشن‌تر می‌کند. خودتان را جای مشتری بگذارید، روزها صبر کرده تا محصول شخصی‌سازی شده و یا دستساز به دستش برسد، حال با یک محصول شکسته مواجه می‌شود. در این زمان شما جذب مشتری را به خوبی انجام دادید ولی حال مرحله ایجاد اعتماد و وفاداری در مشتری است. همانطور که گفتیم جذب مشتری از طریق ارسال به موقع کالا مجموعه‌ای از مدیریت شما در حل چالش‌های ارسال محصول است.

 

مزیت ارسال به موقع محصولات درجهت جذب مشتری

می‌دانیم ارسال به موقع سفارشات در جذب مشتری و افزایش درصد وفادارای آنها به برند شما موثر است. اما بطور دقیق بررسی می‌کنیم که ارسال به موقع چگونه باعث حفظ و افزایش مشتریان وفادار می‌شود.

داداه‌های کارشناسان نشان داده 68 درصد نظرات مشتریان بر رفتار سایر مشتریان اثر می‌گذارد. در نتیجه نظر و اعتماد مشتریان در جذب مشتری جدید بسیار مهم می‌شود. اگر بخواهیم مزیت‌های ارسال به موقع سفارشات در جهت جذب مشتری بگوییم اینطور می‌شود:

 

  1. تحویل به موقع درجهت جذب مشتری، یک تبلیغ غیرمستقیم است

تبلیغ مستقیم در بیشتر مواقع برای مشتریان ناخوشایند است. حتی ممکن است، علاوه بر اینکه جذب مشتری صورت نگیرد، بسیاری از مشتریان قدیمی دیگر از کسب‌و‌کار شما خرید نکنند. تحویل به موقع و یا حتی زودتر از موعد می‌تواند سبب حفظ ارتباط میان صاحب کسب‌و‌کار و مشتری شود.

  1. تحویل به موقع سبب افزایش وفاداری مشتری می‌شود

انتظارات مشتری وقتی برآورده شود، مشتری به شما وفادار خواهد شد. افزایش وفاداری و سپس تبلیغ دهان به دهان، جذب مشتری جدید را به همراه دارد. ولی تنها به جذب مشتری جدید ختم نمی‌شود. ممکن است مشتری قدیمی شما در شرایطی قرار گیرد که بین محصول فروشگاه شما و فروشگاه دیگری دودل باشد اما بدلیل ثبت سابقه خوب کسب‌و‌کار شما، فروشگاه شما را ترجیح می‌دهد.

 افزایش وفاداری مشتری به فروشگاه

  1. تحویل به موقع سطح رضایت مشتریان را بالا می‌برد

جذب مشتری از طریق افزایش سطح رضایت مشتریان، گامی مهم در مسیر پیشرفت یک کسب‌و‌کار است. اگر مشتری از خدمات و نحوه ارسال کالا ناراضی باشد، میزان اعتبار کسب‌و‌کار شما افت می‌کند. رضایت مشتری بالا رود یعنی ذهن مشتری او را تشویق می‌کند دوباره و یا چندبار از شما خرید کند.

 

اگر سفارش مشتری به موقع به او نرسید، چه کنیم؟

مدیریت سفارش حتی از ارسال کالا در جهت جذب مشتری اهمیت بیشتری دارد. درصورتی که از این موضوع مطالع شدید، ابتدا حتما عذرخواهی کنید سپس علت را جست‌و‌جو کنید. برای مثال شما در کپشن نوشته بودید،  2 الی 4 روز کاری سفارشات به دست مشتری می‌رسد. حال اگر مشتری ظهر پنج‌شنبه سفارشش را ثبت کند، درواقع روز شنبه یعنی اولین روز کاری ارسال انجام می‌شود. بسیاری از مشتریان به واژه "روز کاری" بی‌توجه اند.

همچنین اگر مقصر اصلی مرکز حمل‌و‌نقل محصول است، می‌توانید تنها با یک تماس ساده علت را جویا شوید. با این روش مشتری شما آرام می‌شود و تا رسیدن محصول صبر می‌کند.

پیگیری سفارشات توسط شما

نتیجه‌گیری

تاخیر در ارسال کالا دل مشتری را آزرده می‌کند و مانع جذب مشتری خواهد شد. بنابراین اتفاق ارسال به موقع سفارشات یک امر حیاتی برای جذب مشتری در کسب‌و‌کار ها است. درواقع همیشه باید به یاد داشته باشید مشتریان شما اولویت کسب‌و‌کار شما هستند.

ما در این مقاله سعی کردیم نکات مهم ارسال به موقع سفارشات در جهت جذب مشتری شرح دهیم. از شما می‌خواهیم تمام تلاش خود بکنید تا اعتماد مشتری نسبت به کسب‌و‌کار شما بالا رود. با افزایش اعتماد و رضایت مشتریان در کمترین زمان ممکن به افزایش درامد و سود خالص حاصل از کسب‌و‌کارتان خواهید رسید. امیدواریم مطالب این مقاله و سایر مقالات دیگر در مجله سودارو برای شما مفید باشد.

برای بهره‌مندی از امکانات پلتفرم سودارو ثبت نام کنید

دریافت 50 سفارش رایگان، هدیه عضویت سودارو به شما